Marc Pahissa i Joana Alsina: “Tenim una oportunitat real per generar ingressos i participar en la transició energética”
El Servei de Resposta Activa a la Demanda (SRAD) permet als consumidors reduir el consum elèctric i equilibrar el sistema en moments crítics. A Nexus Energía, fa temps que oferien l’SRAD als clients amb grans consums però ara també l’han obert a les pimes en una aposta que pot generar ingresos a les companyies. És un exemple dels canvis que fa el sistema elèctric i el sector per adaptar-se les necessitats del moment de transició energètica. En aquesta entrevista, el director de Desenvolupament de Negoci, Enginyeria i Innovació de Nexus, Marc Pahissa, i la responsable de Desenvolupament de Negoci i Innovació, Joana Alsina, ens expliquen com funciona el nou servei i com encaren els canvis en una comercialitzadora amb 25 anys d’història.
Des de Nexus poseu en marxa un servei SRAD per a pimes. Què us hi ha portat?
Marc Pahissa (MP): Des de Nexus Energía ja oferíem aquest servei SRAD als nostres clients amb grans consums. Es tracta d’un mecanisme regulat pel Reial Decret-Llei 17/2022 a través del qual es converteix la demanda en un recurs actiu de REE per equilibrar el sistema elèctric en moments crítics. Fins ara només podien acollir-s’hi empreses que oferien un mínim d'1 MW de consum flexible des d'un únic punt de subministrament. La novetat és que amb les noves reformes impulsades per la CNMC també poden participar en la subhasta els consumidors amb demandes energètiques menors com són les pimes.
Joana Alsina (JA): El més interessant és que aquests consumidors perceben uns ingressos extres importants només pel fet de posar a disposició del sistema la seva capacitat de poder interrompre i després per a cada activació que se’ls requereixi. Si una pime hagués participat a SRAD aquest any 2025, oferint 100 kW de potència flexible a REE, hagués ingressat 25.000 € només pel fet d’estar disponible. Aquest nou escenari comporta la democratització de la participació activa de la demanada en el sistema elèctric. S’obre una oportunitat real per generar ingressos i participar activament en la transició energètica.
Què creieu que podeu oferir a diferència dels vostres competidors?
MP: Per poder participar de forma agregada al SRAD és imprescindible fer-ho a través d’una comercialitzadora com nosaltres. Des de Nexus Energía, i amb la col·laboració del nostre soci tecnològic Bamboo Energy, podem agrupar els volums de demanda de tots els nostres clients i participar conjuntament en la subhasta. Per participar-hi, és imprescindible disposar d’un centre de control propi com el que tenim a Nexus Energía, des d’on gestionem més de 670 senyals actius dels productors d’energies renovables que representem. A través d’aquest centre de control, rebem els avisos i els senyals de REE quan necessita que un consumidor interrompi el seu consum i a través d’una plataforma de suport li notifiquem l’activació de la demanda que requereix el sistema perquè pugui modular el seu consum segons les necessitats de cada moment.
És un servei imprescindible per a les empreses? A quin tipus d’organització creieu que ho podeu dirigir amb més èxit?
JA: El servei SARD està especialment pensat per a pimes que tinguin una certa flexibilitat en el seu consum elèctric i que puguin adaptar la demanda en moments concrets. En general, les que més es poden beneficiar són les del sector industrial lleuger —com tallers, petites fàbriques, cambres frigorífiques o empreses de processament—, i també les del sector terciari amb alta climatització o refrigeració, com supermercats, centres logístics o edificis d’oficines.
Aquestes empreses poden obtenir un ingrés directe gràcies a les compensacions per participar en els mecanismes d’ajust de demanda, i alhora millorar la seva eficiència i competitivitat gestionant millor l’energia. Des de la comercialitzadora, el nostre paper és acompanyar-les, oferint suport tecnològic i assessorament perquè hi puguin participar de manera senzilla, automatitzada i sense impactar la seva activitat.
El consum d’electricitat i el seu preu pot marcar la competitivitat de l’empresa i en especial a la indústria? Què els recomaneu a les empreses més petites?
MP: Sí, el consum i el preu de l’electricitat afecten directament la competitivitat, sobretot a la indústria. Quan l’energia puja, els costos de producció també pugen i els marges es redueixen. Per a les empreses petites, la millor estratègia és començar per allò que té més impacte i menys cost: revisar bé la tarifa i les potències contractades, monitoritzar el consum per saber on s’està gastant, i aplicar mesures d’eficiència senzilles. I sobretot buscar proveïdors que els ajudin a aprofitar oportunitats de mercat innovadores, com la flexibilitat de la demanda, que poden marcar la diferència pel que fa a la competitivitat.
Us definiu com a comercialitzadora independent. Com és fer-se un espai en aquest sector en el context actual?
MP: Aquest any fem 25 anys. Per tant, som una empresa amb una àmplia experiència en el sector energètic, amb tres grans àrees de negoci: la comercialització d’electricitat i gas, les solucions de sostenibilitat i transició energètica i la representació de productors d’energies renovables.
El que ens diferencia és la diversificació —generant sinergies entre les nostres àrees—, la flexibilitat i la capacitat d’adaptació als canvis del mercat i la regulació, cosa que ens permet donar respostes àgils a les necessitats dels clients en el camí cap a la transició energètica. En un context de volatilitat dels preus, oferim solucions personalitzades que ajuden les empreses a reduir riscos, millorar la rendibilitat i avançar en sostenibilitat amb el suport del nostre equip d’experts.
D’aquests 25 anys, quines fites importants assenyalaríeu?
JA: Al llarg d’aquests 25 anys, ens hem consolidat com una empresa energètica de referència. Som la novena comercialitzadora de llum i gas en l'àmbit estatal, la tercera independent, i el segon agent representant d’energies renovables, destacant com a primer representant de fotovoltaica a Espanya, amb més de 16.500 plantes renovables representades. Amb presència internacional a Portugal, Mèxic i Irlanda, el grup ha assolit un rècord històric de 18 TWh d’energia gestionada en el darrer exercici.
MP: Aquesta trajectòria sòlida s’ha construït sobre un model de negoci diversificat i amb un compromís estratègic amb la sostenibilitat. En una primera etapa, la nostra activitat es va centrar en generar sinergies entre la comercialització i la representació de productors renovables, i en els darrers anys ha evolucionat cap a una empresa de serveis energètics enfocada a acompanyar els clients en el procés de descarbonització i en la transició energètica. En aquest sentit, per citar alguns exemples, hem estat pioners a oferir preus indexats als nostres clients, serveis com la flexibilitat de la demanda elèctrica i també hem gestionat el primer projecte singular de Certificat d’Estalvi Energètic (CAE).
I reptes de futur?
JA: El compromís ambiental i la regulació obliguen cada cop més a millorar l’eficiència energètica i a reduir les emissions. El futur ja és present, i les tecnologies són aliades clau per modular el consum i permetre que els consumidors, amb el suport d’experts com nosaltres, gestionin l’energia de manera responsable i optimitzin els seus actius. Tradicionalment, Nexus Energia es limitava a vendre kWh, però ara tenim un rol molt més actiu, animant els nostres clients a implicar-se i aprofitar les oportunitats de la transició cap a un model energètic més responsable, sostenible i estable.
MP: El nou pla estratègic 2026-2030 que hem estat treballant encamina Nexus Energia com a empresa de serveis de transició energètica, amb la sostenibilitat com a eix central de l’estratègia. El pla posa l’èmfasi en el creixement entre clients domèstics i petites empreses, en fomentar la generació d’energies renovables, l'eficiència i flexibilitat energètica dels clients, i en la projecció internacional, amb plans d’expansió als mercats emergents de Llatinoamèrica.
