Mochi Robot i Mochi Card, recursos de programació per a nens i nenes

Portar la robòtica i la programació a les escoles és un repte al qual molts projectes s'han dedicat als darrers anys. A Catalunya, startups com Mochi Robot es dediquen al desenvolupament d'eines educatives per a col·legis i instituts, per aprendre robòtica i internet de les coses mitjançant programació per blocs i reptes lúdics. La seva CEO i cofundadora, Natàlia Pujades ha rebut el primer premi del Women Startup Challenge, un repte creat per Dones a Xarxa com una manera de continuar fent la nostra feina de visibilitzar, posar el focus i potenciar dones del sector TIC.

Pujades, a més de treballar amb Mochi Robot i Mochi Card, és fundadora de Scratch Barcelona, on eduquen als nens a programar a partir de la popular plataforma de creació de videojocs. Com ha explicat a una entrevista per a Fulls d'Enginyeria,  sempre ha tingut molt clar el seu gust pel sector de l'emprenedoria, perquè veia professionals que tenien il·lusió pel que feien i amb ganes de canviar les coses i de fer realitat les seves idees. "A mi m'agradava entendre una miqueta tot, el funcionament de totes les peces, no només la tasca que t'assignen i sabia que treballant en start-ups hi havia moltes més possibilitats de conèixer com funciona tota la maquinària d'una empresa, perquè quan comences al final has de picar molta pedra i fer molts rols" ha declarat.

Mochi Robot és un robot educatiu especial desenvolupat per l'equip de Scratch School, l'acadèmia en línia especialitzada en cursos de programació per blocs. Aquest és un robot STEAM programable amb moltes possibilitats i continguts que acompanya als nens durant el desenvolupament de l'aprenentatge del pensament computacional. L'entorn de programació és per blocs i interactiu i totes les fases de disseny han estat validades i certificades per nenes, assolint un aspecte més adorable per apropar la robòtica també al sector femení. "Any rere any estem disminuint una mica la disparitat de gènere amb les nostres activitats, precisament amb eines atractives també per les noies. Ens hem trobat que la majoria dels robots tenen un aspecte robust, llavors amb eines amb aspecte de mascota, més agradables per treballar, hem fet que moltes nenes s'animin" ha dit Pujades. L'equip de Scratch School considera important tenir en compte tots els detalls per produir eines atractives per tothom.

Actualment, Mochi Robot es troba a 40 centres de la regió de Catalunya, i any rere any han anat provant moltes eines que estan actualment al mercat. S'han trobat des d'eines que són poc usables, altres que tenen poquets sensors i d'altres que són totalment inaccessibles econòmicament per moltes famílies. D'aquesta manera el projecte ha anat creixent i l'equip ha hagut d'anar formant el seu propi programa sense repetir els problemes del mercat.

Aquest robot disposa de diferents prestacions com 4 botons de colors programables, 4 Leds RGB programables, acceleròmetre programable, matrius de leds per emetre textos personalitzats, pack de mirades especials, sensor de distància, sensors segueix línies, emissió de sons, detector de bandes magnètiques i un entorn de programació per blocs, semblant a Scratch. D'aquesta manera l'usuari pot connectar l'ordinador amb el sistema de blogs que han preparat, recopilar informació de l'entorn, interactuar i fer un videojoc. Hi ha una gran varietat de pràctiques que es poden fer a totes les edats. Com més gran ets, el programa que fas té més interaccions i és més complet i a mesura que passes de nivell la velocitat augmenta i pots fer més projectes.

El grup va entrar a Barcelona Activa, el programa d'excel·lència d'empreses emergents, primer amb el projecte Mochi Robot, però es van trobar amb la pandèmia. En aquell moment no van poder fer servir el robot per activitats presencials encara en una fase prototip. La solució que van trobar va ser pivotar i llançar la Mochi Card, una placa electrònica programable que era una versió simplificada del robot amb alguns components modificats. Aquest és un programa per blocs de forma online amb connexió a internet o offline descarregant el programa. Segons la seva cofundadora, la Mochi Card és un altre recurs ideal per aprendre robòtica, internet de les coses i programació i el fet que sigui de butxaca va molt bé per poder enviar-ho a casa de les famílies. 

Els responsables del projecte comenten que a primària necessiten tenir resultats immediats per motivar els nens. D'altra banda, a l'ESO ja poden fer projectes més complexos, amb més interaccions. Sobre el tema, Pujades ha afirmat que "com que encara molts no han decidit el que estudiaran, també intentem prevenir-los de la frustració, perquè és una edat en què si una cosa no funciona l'odi és de per vida". La CEO considera que hi ha molt a fer en el sector de la robòtica perquè, tot i que cada vegada n'hi ha més robots, encara tenen preus molt elevats, amb pocs components i sensors programables.

"Quan comencen a dir que volen ser programadors de videojocs, que volen ser professors de robòtica, llavors pensem que, ostres, hem fet molt bona feina i ha generat un impacte en ells, al final són ells els que han de decidir". L'equip, després d'haver vist una bona acceptació a l'estranger, vol internacionalitzar-se. Enguany l'equip ha visitat el Computex Taipei, una de les fires tecnològiques i d'informàtica més importants d'Àsia i del món.


Women Startup Challenge

Aquest és un repte enfocat a dones emprenedores i líders de start-ups, que té com a objectiu principal oferir una possibilitat de creixement, de coneixement, repercussió i visibilitat a les 10 iniciatives seleccionades. El que proposen no és només empoderar a les dones, sinó també oferir una possibilitat de creixement, coneixement i posar el focus sobre les dones emprenedores.

Sobre el tema, Pujades ha dit que "ser una de les guanyadores del Women Startup Challenge va ser una sorpresa perquè hi havia altres projectes molt destacats i emprenedors i, al final, tot reconeixement sempre t'ajuda a reforçar les teves intencions de solucionar un problema i que, si a més a més te'l reconeixen, doncs encara tens més ganes de difondre i de continuar treballant en els projectes que t'han estat reconeguts". La CEO ha sentenciat dient que "els referents femenins a les escoles també animen a les nenes a optar per carreres que abans no tindrien en compte i això és el que hem de promoure". 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.