Neix el Monogràfic de Mobilitat Elèctrica, una eina per a la reflexió
Amb el repte d’aconseguir que sigui una plataforma “viva i dinàmica”, Enginyers Industrials de Catalunya ha posat en marxa aquest dimarts, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Europea, el Monogràfic de Mobilitat Elèctrica, un espai web de reflexió on una trentena de veus expertes analitzen els reptes i les oportunitats que genera la revolució tecnològica de la mobilitat elèctrica des de sis punts de vista diferents: medi ambient, mobilitat, economia, energia, societat digital i automoció, els sis àmbits a partir dels quals s’organitzaran diverses taules de debat, una cada dos mesos.
És el primer monogràfic d’Enginyers Industrials de Catalunya que adopta el format digital i, en paraules del president del grup de Treball de Mobilitat Elèctrica de la Comissió de Mobilitat, Francisco Vallecillos, el monogràfic neix per ser document dinàmic, amb articles que el faran evolucionar al llarg del temps com una “eina” per a empreses, administració i professionals. Els membres del Grup de Treball , de diferents perfils, seran els encarregats de supervisar els articles que es publicaran. Però el Monogràfic també té un Consell Assessor, un òrgan consultiu que ha d’inspirar les línies d’actuació a seguir per facilitar l’estudi de les entitats relacionades amb la mobilitat elèctrica. El conformen Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Anna Barnadas, Secretària d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya, Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, o Daniel Crespo, rector de la UPC, Lluís Puerto, Factory Director d’EIT Urban Mobility i Arturo Pérez de Lucía, director gerent d’AEDIVE.
Per Vallecillos, els autors col·laboradors seran “la clau” per definir el monogràfic com “una eina per a la implantació de la mobilitat elèctrica”. Per això, en la presentació d’aquest dimarts, Vallecillos ha fet una crida a la participació i al treball en xarxa en aquests aquest àmbit on reconeix que s’està produint un “canvi disruptiu” que pot tenir “danys col·laterals”. Per aquest motiu, Vallecillos defensa que els enginyers i enginyeres tenen “la responsabilitat” que es prenguin les decisions “òptimes” tenint en compte els recursos limitats i evitar efectes en l’economia del país. “No és un canvi que puguem frenar”, ha assegurat Vallecillos, “cal que ens posem les piles”.
“El canvi és clar; la velocitat, no”
En una mateixa línia s’ha pronunciat Vicenç Aguilera, president de la Comissió de Mobilitat, que ha reconegut que les previsions fetes en aquest àmbit anys enrere no s’han complert, sobretot les que van fer els fabricants. Tot i això, per Aguilera, actualment el sector de la mobilitat elèctrica està vivint “la primera onada de creixement”. Creu que cal ser conscients que és un canvi que requereix “maduració” i de fet, assenyala que els mateixos fabricants tenen un repte majúscul pel que representa un “terratrèmol seriós” a tota la indústria que pot provocar “víctimes, ferits i morts”. “El canvi és clar, la velocitat, no”, ha conclòs Aguilera.
Per Aguilera, la consolidació de la mobilitat elèctrica implicarà “profundes transformacions” a Catalunya i impactarà en diferents àmbits de l’economia i de la societat. Per això, creu que comportarà “canvis estructurals profunds”, a la vegada, modificarà “la manera d’entendre el món urbà i la forma de relacionar-nos amb el medi ambient”.
Un projecte “ambiciós”
El degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Josep Canós, ha volgut agrair la dedicació de tots els professionals que han fet possible el Monogràfic de Mobilitat Elèctrica i per la “perseverança i esforç” que suposa un producte “de qualitat” d’aquestes característiques. Per Canós, és un projecte “ambiciós” perquè “és viu i no té final” i a la vegada, abraça els sis àmbits que afecten tota aquesta transformació.
El Monogràfic també compta amb el suport de Caixa d’Enginyers i la Mútua dels Enginyers. Joan Cavallé, director general de Caixa d’Enginyers, ha fet una crida a les administracions a “facilitar al màxim l’execució de projectes i procediments que treballin per la sostenibilitat, el gran repte de la societat actual” mentre que Joan Munt, president de la Mútua d’Enginyers, ha destacat que “la sostenibilitat ens uneix a totes i tots perquè millora la salut de les persones”.
Setmana Europea de la Mobilitat
El Monogràfic de Mobilitat Elèctrica s’ha presentat aquest dimarts en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat 2021, en un acte conduït pel periodista Francesc Soler, que ha comptat també amb la presència de la directora de l’ICAEN, Marta Morera, que a banda de presentar les característiques del pla MOVES III, ha destacat que el sector del transport és “prioritari” tant per assolir la descarbonització de l’energia, la reducció de les emissions i la reactivació econòmica després de la pandèmia. Per la seva banda, Arturo Pérez de Lucia, director general AEDIVE, ha explicat la situació i les oportunitats del PERTE per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat.