Nous motors dièsel que contaminen un 80% menys que els actuals
Un equip d’investigadors de l’Institut CMT-Motors Tèrmics, de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha participat en el desenvolupament d’un nou motor dièsel de baix consum que permet reduir les emissions contaminants un 80% respecte dels motors actuals.
A finals de setembre va tenir lloc la reunió final del projecte en què es van presentar diversos vehicles com a prova de l’èxit del nou motor, tant per al transport de passatgers com per al transport de mercaderies destinat a finalitats comercials. Aquests vehicles ja han estat circulant durant els últims 36 mesos, des que es va posar en marxa el projecte.
Jesús Benajes, catedràtic i coordinador dels processos termo-fluidodinàmics a l’interior del motor, va assenyalar que ambdós vehicles van demostrar l’eficient resultat de la recerca, tant en el consum de combustible com en la reducció de les partícules contaminants emeses pel tub d’escapament, ja que eren inferiors a 23 nanòmetres.
També va afirmar que la clau de l’èxit del projecte és l’ús de relacions de compressió variable, la millora de la gestió tèrmica i el desenvolupament de nous filtres de partícules més eficients. Aquestes tècniques ja estan disponibles al mercat, per aquest motiu l’aplicació d’aquest tipus de motor ha estat factible.
Jaime Martín, professor titular i investigador de CMT-Motors Tèrmics, es va encarregar de reproduir el comportament del motor a través de simulacions per ordinador. Va explicar que el més complicat va ser optimitzar el funcionament de tots els sistemes del motor en diferents situacions de conducció. Aquests sistemes, que ajuden a reduir les emissions contaminants, són molt sensibles a la temperatura dels gasos del tub d'escapament, que pot variar molt depenent del tipus de conducció.
L’objectiu del projecte era buscar la combinació òptima de solucions innovadores i a curt termini que permetessin integrar noves tecnologies i, d’aquesta manera, respondre als nous desafiaments de mobilitat, explicava Benajes.
Aquesta investigació és el resultat del projecte europeu DIEPER, en què han participat grans companyies de la indústria automobilística com Fiat, Renault, Siemens o Bosch, a més de coneguts centres d’investigació com l’italià Istituto Motori o el francès IFP Energies Nouvelles.
Les conclusions extretes d’aquesta investigació es van presentar a la Conferència Europea de Resultats d’Investigació en Transport Terrestre de projectes Horitzó 2020, organitzada per l'àrea d'Investigació i Innovació de la Comissió Europea.