Oryx, un nou dron per a emergències

Donar cobertura en un rescat de muntanya, enviar imatges en directe d’incendis forestals o actuar de node de banda ampla en cas de saturació de les xarxes convencionals són algunes de les aplicacions de l’Oryx, un dron que entra en funcionament per complementar els serveis oferts pels mitjans aeris de la Generalitat amb estalvi econòmic, reducció de riscos i optimització de recursos.

El Govern ha presentat aquest dijous al Drone Center de Moià el projecte pilot que ha de servir per desenvolupar i testar aquest nou dron desenvolupat per l’empresa catalana CATUAV, que l’han batejat així per la similitud de les seves prestacions (molta autonomia, capacitat de recórrer llargues distàncies, i resistència i molt bon rendiment en condicions adverses) amb les d’aquest antílop africà, que té una gran resistència a les temperatures extremes i la falta d’aigua i és capaç de mantenir-se al galop durant molts quilòmetres de manera sostinguda.

És un dron comercial d’ala fixa de llarg abas que disposa de més de 24 hores d’autonomia i capacitat per transportar fins a 7,5 quilos de càrrega útil. Pot cobrir àrees més extenses, volar a més altura i té una autonomia molt més gran que els drons multirotor, utiltizats fins ara pels cossos d’emergència i seguretat de la Generalitat, molt més lleugers, amb una autonomia d’una hora i capacitat de càrrega molt més petita, de menys de 500 grans.

Amb les característiques i prestacions, l’Oryx s’equipara, en funcionalitats, a altres mitjans aeris, helicòpters o avionetes, però amb els avantatges d’una nau no tripulada. Hi ha doncs, menys risc humà, menys cost d’adquisició i operacional, menys emissions de Co2, més autonomia i més hores de servei, ja que pot volar amb condicions de llum molt més baixes. Per aquest motiu, sumat a la nova normativa europea que autoritza operar amb drons a grans distàncies del punt de control, l’Oryx pot ser una solució tecnològica per a complementar els serveis que actualment fan els mitjans aeris de la Generalitat.

En una segona fase, el projecte preveu la incoporació de la intel·ligència artificial embarcada i comunicacions 5G. S’hi està treballant amb la Fundació i2CAT. La IA permetria al dron identificar persones i vehicles en les imatges obtingudes, mentre que les comunicacions 5G li permetrien enviar imatges de més qualitat i resolució en temps real.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.