Pioner, circular i d’impacte social... així és el Foodback

Amb el repte de poder arribar a recuperar fins a 4.000 tones d’aliments, el Foodback, el centre d’aprofitament alimentari de Mercabarna, ha començat a funcionar aquest 2022. Ho fa en un nou emplaçament, de 900 metres quadrats, situat al costat del Punt Verd, que ha de permetre fer un salt qualitatiu al projecte. Hi han estat implicades unes deu entitats, entre les quals Formació i Treball, que han treballat per millorar el centre d’aprofitament d’aliments en funcionament des de l’any 2002 sota la coordinació del Banc dels Aliments.

Per donar forma al nou equipament, la Fundació del Banc dels Aliments va demanar la col·laboració a Enginyers Industrials de Catalunya per trobar “organitzar la producció amb la màxima eficiència”, tal com ha destacat en la inauguració del Foodback aquest dijous, el president de l’entitat, Lluís Fatjó-Vilas. “Han fet un projecte molt professional per arribar a la recuperació dels 4 milions de quilos”, ha destacat.

Tal com vam avançar a Fulls d’Enginyeria en aquest reportatge, un grup d’enginyers voluntaris de la Comissió d’Acció Social i del Grup de Treball de Logística, encapçalats per Jesús Arribas i Joan Josep Vallvé, han participat doncs, en el disseny del procés des d’un punt de vista logístic.

banc dels aliments

Entre els canvis que s’han incorporat destaca que es fa una recepció centralitzada de productes destinats tant al Foodback com al Punt Verd, que permet que el personal de Mercabarna pugui decidir quins aliments poden ser aprofitables i quins han d’anar a revalorització. En paral·lel, s’ha professionalitzat el personal del Foodback.

D’altra banda, la implicació de Càritas, Creu Roja i el programa Alimenta, de l’Ajuntament de Barcelona, per met fer arribar els aliments aprofitats a moltes més persones vulnerables a través de les entitats que ho recullen.

Segons ha explicat Fatjó-Vilas en declaracions als Fulls d’Enginyeria, és un projecte “pioner i de transformació, completament lligat a l’economia circular” i n’ha destacat la col·laboració publicoprivada per fer-ho possible. Tant des del Banc dels Aliments, com des de les institucions involucrades, confien que sigui un projecte que serveixi “d’exemple” i que sigui “imitat” en d’altres ciutats.

Video

Així ho ha expressat també la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà. Jordà, que ha dit que el malbaratament alimentari és un element “lamentablement global”, ha destacat la importància de convertir “residus en recursos” en un projecte “pioner en la gestió d’excedents”. Montserrat Ballarín, presidenta de Mercabarna, ha qualificat aquest malbaratament alimentari de “vergonya col·lectiva” i ha situat el Foodback com un dels “grans projectes estratègics” de Mercabarna, que vol ser també, exemple en “bioeconomia circular”. Per la seva banda, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, creu que el Foodbakc és un “projecte rodó” com una “estratègia de resiliència i justícia social”.

Mercabarna ha invertit 1 MEUR en el Foodback. 800.000 euros s’han destinat a la construcció de l’edifici i la resta en adaptacions diverses de la nau i la càmera frigorífica. Es calcula que les despeses d’explotació suposaran un pressupost anual de prop de 400.000 euros, entre el personal involucrat en la recepció, el triatge i la distribució dels productes, els vehicles, els consums, etc.

Reducció del malbaratament de 6.400 tones en 5 anys

Arran de la posada en marxa de la Càtedra UPC-Mercabarna s’han estudiat les dades de malbaratament i recuperació de l’equipament i s’ha constatat que des del 2016 fins el 2021 ha aconseguit reduir-lo en un 69%, ja que s’ha passat de les 9.400 tones el 2015 a les 3.000 tones el 2021. És una disminució considerable si es té en compte que el gran mercat comercialitza uns 2.300.000 milions de tones d’aliments a l’any.

Pr aconseguir-ho, però, no només s’han millorat les dades dels productes que arribaven al centre d’aprofitament d’aliments sinó que hi ha altres mesures com per exemple, la refrigeració dels punts de venda dels set pavellons del Mercat Central de Fruites i Hortalisses, una millor gestió dels estocs per part de les empreses majoristes i campanyes de sensibilització dins el recinte. El malbaratament Zero segueix sent un objectiu de Mercabarna.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.