Un joc virtual per estalviar energia a la llar

Una cinquantena de famílies amb pocs recursos de la ciutat de Plymouth, al Regne Unit, implementaran nous hàbits per estalviar entre un 15% i un 30% del consum energètic domèstic mitjançant un joc virtual creat en el marc d’una prova pilot dins del projecte europeu EnerGAware, que coordina el Grup de Recerca i Innovació a la Construcció de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El projecte està finançat amb 1,9 milions d’euros de la Unió Europea (UE).

Un entretingut joc virtual serà l’eina amb la qual un grup de famílies amb rendes baixes d'aquesta ciutat britànica aprendran a identificar el seu potencial d’estalvi energètic domèstic derivat dels seus canvis d’hàbits. A través del joc, els usuaris assoliran una sèrie d’habilitats i coneixements que els permetrà aplicar mesures d’estalvi energètic a la llar i aquestes repercutiran en els consums i, per tant, en els rebuts de l’electricitat i el gas.

Aquest ha estat l’objectiu final del projecte europeu Energy Game for Awaraness of Energy efficiency in social housing communities (EnerGAware), liderat pel Grup de Recerca i Innovació a la Construcció (GRIC) de la UPC al Campus de Terrassa. El projecte s'ha finançat amb 1,9 milions d’euros de la UE, en el marc del programa Horizon 2020. Han participat també la Universitat de Plymouth, l’Instituto Superior de Engenharia do Porto (Portugal) i les empreses FremenCorp (França), Devon&Cornwall Housing (Regne Unit), EDF Energy R&D (Regne Unit) i ADVANTIC Sistemas y Servicios (Espanya). La mateixa prova pilot que es realitzarà a Plymouth es podria estendre a altres poblacions europees.

Competir i compartir a les xarxes socials

Els destinataris del joc virtual (el que s’anomena joc seriós o serious game, en anglès) aprendran a trobar l’equilibri entre el consum energètic, les condicions de confort de la seva llar i el cost econòmic de les seves accions. La idea dels investigadors és que els usuaris interactuïn a les xarxes socials a través del joc, creant comunitats virtuals que competiran entre elles, compartint consells sobre estalvi energètic i dades relacionades amb l’evolució del seu propi estalvi, tant en l’entorn virtual (el joc), com en el real (el seu habitatge).

Quan els usuaris comencin a jugar, mitjançant un sistema de monitorització els investigadors analitzaran l’evolució dels nivells de consum a les seves llars. Segons els responsables del projecte, es preveu que les 50 famílies que participen en l’experiment estalviïn entre un 15% i un 30% de consum d’energia, i redueixin fins a un 10% de la despesa total en els rebuts d’electricitat i gas.

Un projecte transversal

Segons ha explicat el coordinador d’EnerGAware, el professor de la UPC Miquel Casals, “el nostre projecte és molt atractiu perquè conté un component tranversal molt interessant. D’una banda, comporta una innovació tecnològica; d’altra banda, el vessant sostenible és molt clar”, explica Casals.

“A més a més, apropem les noves tecnologies a un determinat segment de la població que no acostuma a estar-ne gaire familiaritzat, perquè la major part dels usuaris que hi participen són gent d’edat avançada o amb pocs recursos tecnològics al seu abast”. Casals ha afegit que “probablement, el projecte podrà aplicar-se en altres països”.

Interès per a les empreses d’energia

D’altra banda, i segons ha afirmat Miquel Casals, “l’interès per part de les grans companyies comercialitzadores d’energia en aquests tipus d’iniciatives és elevat, atès que la Unió Europea obliga a tots els països membres a instal·lar de forma generalitzada comptadors intel·ligents i es preveu, per tant, que aviat els usuaris seran cada vegada més proactius i imaginatius per estalviar en el rebut”. Així mateix, “el negoci no es preveu tant en la venda de l’energia, sinó en els serveis associats que puguin oferir als clients i la seva fidelització”, ha resumit Casals.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.