Per una digitalització més humana
Seguim en una realitat marcada per l’ombra de la pandèmia, immersos en un procés de digitalització que afecta a totes les esferes de les nostres vides, tant en l’àmbit empresarial i laboral com en el personal. S’ha implementat el teletreball amb el model híbrid presencial-remot, la venda online s’ha disparat en temps rècord... Ja gairebé no portem diners en efectiu, fem els pagaments amb targeta i des del mòbil, fins i tot els més quotidians com comprar un diari o prendre un cafè.
Aquest fenomen de vida digitalitzada que estem vivint en primera persona ha arribat per quedar-se, i tot i que és innegable que les TIC i la tecnologia ens poden fer la vida més fàcil, també estant donant lloc a grans desigualtats en l’accés que es perceben dia a dia. Què passa amb les persones que no saben fer anar, per exemple, ni el WhatsApp?
És innegable que la bretxa digital de capacitació s’està alimentant de homes i dones d’edat avançada que no entenen que és un tiktoker, o un Bizum. No saben utilitzar la banca online ni navegar per Google. Poden tenir un dispositiu i una línia de connexió, però no tenen les habilitats per desenvolupar-se amb efectivitat en aquests entorns digitals i internet, en comtes de fer-los la vida una mica més fàcil els està deixant a banda.
Per això apareixen iniciatives com “Gent gran, però no idiota”, contundentment manifest posat en marxa per un home de 78 anys, que no va aconseguir ser atès personalment en una oficina bancària. Després de recollir prop de 650.000 firmes, ha posat els bancs contra les cordes fins arribar a la signatura davant la mateixa ministra d’Economia d’un protocol de millora en l’atenció a les persones grans.
Aquest fet evidencia que són necessaris projectes que facilitin la capacitació digital de milers d’usuaris i que, a més a més, estiguin liderats per persones, no per assistents virtuals. En definitiva, hem de treballar per impulsar una transició cap a la digitalització de forma més humana.
Des de Fibracat hem volgut donar veu a aquest col·lectiu i per això, els hem convertit en els nostres protagonistes d’un dels capítols de L’Altaveu, el nostre nou programa de Fibracat TV que vol contribuir a reduir la bretxa digital entre la gent gran i que promou el Departament de Drets Socials.
En cada programa, un jove influencer i bon coneixedor de les noves tecnologies té l’encàrrec d’ensenyar una eina digital a una persona gran de forma didàctica i entenedora. Tots ells rebran les ‘lliçons’ de la Nadine Romero, de 24 anys, manresana i amb més de 73.000 seguidors a Tik Tok.
Però L’Altaveu és només una petita contribució per combatre la bretxa, i el camí a recórrer és llarg i complex. Donada aquesta realitat, és clau promoure polítiques públiques i també iniciatives privades que facilitin l’accés a la xarxa, entenent internet com un bé essencial i no com un luxe.