Vocacions tecnològiques en marxa: un estiu STEAM a Eixos Creativa
El futur de la tecnologia pot començar amb un joc, una manualitat o un circuit de cartó. Aquesta és la filosofia del Campus d'Estiu d'Eixos Creativa, un projecte educatiu que fusiona ciència, creativitat i tecnologia per despertar l'interès per la tecnologia entre els més joves. En paraules de David Rodríguez, responsable de la gestió pedagògica, en una entrevista per a Fulls d'Enginyeria, "volem que els infants s'ho passin molt bé, però també que tinguin una primera aproximació a la tecnologia".

L'àmplia proposta d'activitats del casal inclou programació, electrònica, robòtica, videojocs i tinkering, sempre amb un enfocament creatiu i lúdic. Al matí, els nens treballen amb pantalles i ordinadors; a la tarda, manipulen materials analògics com ara circuits amb LED o cinta conductiva. "L'art també hi té un paper important. Treballem des del joc, perquè sigui més atractiu per a ells", ha afegit Rodríguez.
Als casals tecnològics d’Eixos Creativa es potencia l’ús artístic, expressiu i lúdic de la tecnologia, introduint conceptes clau de ciència, enginyeria i matemàtiques dins d’un enfocament STEAM (Science, Technology, Engineering, Art + Design and Math). L'accent, però, es posa especialment en la A d’Art i Disseny. Això permet als alumnes ampliar la seva imaginació, exercitar la creativitat i desenvolupar habilitats com el treball en equip, la gestió de projectes i la resolució de problemes.
Una de les claus del programa és la varietat de dispositius i metodologies. Els infants utilitzen plaques electròniques com Makey Makey, Enbot o Micro:bit, que permeten crear projectes interactius com videojocs, controladors de moviment o ventiladors activats per botó. També treballen amb art digital mitjançant eines com Piskel, per entendre com es dissenyaven els videojocs dels anys 80.
També hem parlat amb Lídia Roca, sòcia fundadora i responsable de comunicació i coordinació d'equips, i segons ha assegurat "la idea és que toquin diferents parts de la tecnologia i en tinguin una visió global. No és només robòtica: hi ha electrònica, programació, art i fins i tot conceptes de magnetisme".
El casal també té una funció orientadora. "No tots els nens acabaran en carreres STEM, però alguns descobreixen vocacions gràcies a aquesta primera espurna", ha explicat Rodríguez. Tant ell com Roca relaten casos d'exalumnes que, gràcies a les extraescolars o a les activitats d'estiu, han acabat estudiant enginyeria o disciplines cientificotècniques.
Cada setmana comença amb una presentació de les activitats i la creació de grups de treball, que inclou el disseny d'una insígnia o mascota i la tria d’un nom d’equip. Al llarg de la setmana, els infants competeixen amistosament per ser l’equip més original, més col·laboratiu o més divertit.
Pel que fa a la metodologia, s'utilitzen formats diversos com activitats dirigides, guies pas a pas perquè els alumnes puguin treballar al seu ritme, jocs col·laboratius i espais per compartir i avaluar de manera constructiva els projectes dels companys. Per als més petits, es proposa un treball més guiat, mentre que els més grans poden continuar dinàmiques més autònomes amb suport del monitoratge.
Eixos Creativa també treballa fora del casal organitzant tallers en escoles i biblioteques i participant en fires amb instal·lacions interactives que permeten a infants i famílies explorar projectes tecnològics acabats. A les extraescolars i col·laboracions amb escoles, els nens poden arribar a construir maquetes interactives que simulen entorns industrials, com robots que transporten peces o sistemes logístics automatitzats.
A més de les activitats tecnològiques, el casal incorpora dinàmiques de grup, jocs tradicionals, tallers artístics, gimcanes i activitats a l’aire lliure, amb l’objectiu de fomentar la cohesió, el benestar i el joc compartit. També s’hi organitzen tallers de jocs de taula (Joc Lab), on es treballen habilitats cognitives, socials i estratègiques amb una selecció de jocs guardonats internacionalment.
Finalment, davant la pregunta de com convencerien uns pares dubtosos de cara a l’estiu del 2026, David Rodríguez respon sense tecnicismes: “El més important és que s’ho passin bé. Si els agrada, la curiositat vindrà sola, i amb ella, les ganes d’aprendre més. Això és el que els obrirà les portes del futur.”