Volkswagen estrena a Martorell el seu sistema de fabricació amb el nou Seat Ibiza

Seat va presentar ahir a Barcelona la cinquena generació de l'Ibiza, el seu cotxe insígnia. És el primer vehicle que el Grup Volkswagen (VW), el consorci alemany propietari de Seat, fabricarà a nivell mundial amb la seva nova plataforma Modular Quer Baukasten (MBQ). Luca de Meo, el president de Seat, va vaticinar que l'evolució de l'Ibiza, juntament amb l’Ateca, portaran a la marca consolidar el seu creixement.

El nou model sortirà a la venda al juny i serà el producte estrella de la marca al Saló de Ginebra. L'Ibiza de cinquena generació és una mica més curt i ample i només es fabricarà amb cinc portes. L’interior té una gran influència del León i l’Ateca i disposa d’una pantalla tàctil de vuit polzades. De Meo assegura que pretenen que Seat “es converteixi en el referent dins del Grup Volkswagen referent a la connectivitat i l'experiència de conducció”. Per aquest motiu, el cotxe inclou els tres sistemes de connexió amb els mòbils més utilitzats: Apple Car Play, Android Auto i Mirror Link. També inclou sistemes de detecció de vianants i de cansament.

El nou Ibiza és més gran en el seu interior, amb disseny d'Alejandro Mesonero, i tindrà quatre models diferents. Si bé la part davantera és molt semblant a la de la generació actual, la part que més evoluciona és la posterior, que té un doble nivell.

A més, el nou Seat Ibiza ha augmentat notablement la seva habitabilitat interior, és molt més robust, i també, molt més segur. És més ample (87 mm) i també dos mil·límetres més curt i un més baix que el model anterior. El canvi de dimensions transmet una imatge poderosa, d'un cotxe molt millor assentat sobre l'asfalt. La clau està, precisament, en la nova plataforma MQB A0.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1199","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]

Tota la gamma de motors del nou Ibiza compleix amb la normativa Euro6 d'emissions i són un exemple quant a rendiment, amb unes prestacions excel·lents i un consum i emissions molt continguts. La primera opció és l'1.0 TSI de tres cilindres amb 95 o 115 CV, turbocompressor, intercooler i injecció directa. A finals de 2017 arribarà el nou 1.5 TSI de quatre cilindres i 150 CV. En Diesel, l'eficient 1.6 TDI s'ofereix amb 80, 95 i 115 CV. Els motors van combinats amb caixes de canvi de 6 velocitats per a potències superiors a 95 CV i de 5 velocitats per a la resta. També està disponible com a opció en el nou SEAT Eivissa la caixa del canvi de doble embragatge DSG de 7 velocitats.

Juntament amb la nova generació del model León -presentada el l’any passat-, l'Audi A1 (que substitueix al Q3) i el futur model Arona, l'Ibiza ha de dinamitzar la producció de Martorell perquè segueixi sent la planta que més cotxes produeix a Espanya. L'empresa automobilística Seat situada a Martorell va ser la companyia que més vehicles va fabricar a Espanya durant l'any 2016, fins a 450.000 unitats, fet que va significar un descens de prop del 6% en comparació a les més de 477.000 unitats fabricades el 2015.

L'adaptació de la línia un de Martorell per al muntatge de la nova plataforma va implicar una aturada en la producció en l'últim tram de l'any passat, el que va reduir la producció de l'Ibiza. El 2016 es van vendre 152.100 cotxes, un 0,9% menys que el 2015. L'adaptació deixa a punt la planta catalana per a la possible arribada d'altres models de les marques del consorci alemany en un futur. Seat va invertir el 7% dels beneficis del 2015 a l'àrea de recerca i desenvolupament.

La marca del grup Volkswagen fabrica tots els models de la gamma Seat a la ciutat catalana, menys l’Ateca, l’Alhambra, el Toledo i el Mii. A més, l'Audi A1 es començarà a fabricar en les instal·lacions de Martorell a partir de 2018.

Modular Quer Baukasten

A diferència de les plataformes anteriors, la tecnologia MBQ permet flexibilitzar la fabricació, ja que fa possible modificar la distància entre eixos. Per al nou Ibiza, la fàbrica de Martorell disposarà de 900 robots i més de 4.000 punts de soldadura, que garantiran la robustesa del vehicle.

L'última tecnologia del Grup Volkswagen, la plataforma MQB (Modular Quer Baukasten), permet una major flexibilitat de fabricació i una implementació robusta, ja que suporta diferents models i permet diferents tipus de carrosseria dins del mateix segment i es poden aconseguir diferents configuracions de distància entre eixos dins de la mateixa plataforma base. La nova plataforma MQB A0 permet muntar el motor 1.0 TGI de 90 CV alimentat per gas natural comprimit (GNC). SEAT és la primera marca que ofereix una mecànica d'aquest tipus en aquest segment. Les inversions de SEAT i les despeses d'I + D en els últims anys van ser parcialment destinats a adaptar la línia 1 de la fàbrica de Martorell a la nova plataforma MQB A0, permetent a SEAT ser la primera empresa del grup Volkswagen a utilitzar aquesta tecnologia.

Una història d’èxit

Llançat per primera vegada el 1984, l'Ibiza s'ha convertit en una icona per Seat. En aquell moment, va ser el prestigiós dissenyador Giorgio Giugiaro qui es va encarregar d'esbossar el model, amb un motor que van dibuixar els enginyers de Porsche. L'Ibiza va salvar a Seat quan Fiat acabava de deixar-la òrfena i va passar a les mans de l'Institut Nacional d'Indústria (INI). Va ser en aquest moment quan l'Ibiza va irrompre com un huracà i Volkswagen, que es plantejava comprar la companyia -els models de la qual eren molt similars a les de Fiat-, finalment, es va decidir a fer-ho el 1985. Ha estat el cotxe que més temps ha durant en la història de la marca i és el seu model de major èxit, amb més de 5,5 milions d'unitats venudes.

Actualment, Seat viu un bon moment econòmic després d'anys de números vermells. Els resultats definitius del 2016 es coneixeran al març, però en els tres primers trimestres de l'any passat va aconseguir 137 milions d'euros de benefici. El nou Ibiza, doncs, aterra en una companyia en equilibri econòmic i en ple creixement tant en facturació com en resultats. En els últims cinc anys, "Seat ha augmentat un 30 per cent les seves vendes", recordava ahir durant la presentació el seu president, Luca de Meo.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.