65,5 MEUR per a l’expansió del vehicle elèctric

Els ajuts per a incentivar la compra de vehicles elèctrics es multipliquen per quatre i, així, la tercera edició del programa MOVES, el MOVES III, finançat amb fons europeus, arribaran als 65,5 MEUR. Se sumaran als 15 MEUR de l’edició passada i als 7 MEUR que es van posar en la primera edició amb l’objectiu de contribuir a la descarbonització del sector del transport que, a Catalunya suposa el 45 % del consum total d’energia final. Aquesta injecció, però, no és l’única novetat dels ajuts, ja que se centren en només dues línies: l’adquisició de vehicles elèctrics i el suport a la instal·lació d’infraestructures de recàrrega, que vol fer especial èmfasi a les comunitats de propietaris.

De fet, per la directora de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), Marta Morera, que ha explicat aquests canvis en l’acte de presentació del Monogràfic del Vehicle Elèctric d’Enginyers Industrials de Catalunya aquest dimarts, el MOVES III és una “gran oportunitat”, per electrificar les comunitats de propietaris ja que s’intensifiquen els ajuts en aquesta línia. Segons ha explicat Lluís Morer, cap d'Àrea d'Eficiència Energètica de l'Institut Català d'Energia, ICAEN, es pot arribar a finançar el 70 % de la instal·lació i, malgrat que l’ajut s’atorga a posteriori, considera que són inversions “que es poden afrontar”. Per Morer, “és el moment de fer una bona electrificació dels pàrquings comunitaris” i deixar-los preparats per quan el vehicle elèctric sigui encara més habitual.

Requisits i condicions

La sol·licitud d’aquests ajuts estarà disponible a partir d’aquest mes de setembre a la web de l’ICAEN però la podran demanar persones físiques, autònoms, comunitats de propietaris o administracions públiques sense activitat econòmica, des de la vigència del programa, el 10 d’abril i fins el 31 de desembre de 2021

En la línia d’adquisició de vehicles (30 MEUR), es té en compte la compra directa o el Leasing amb vehicles d’un cost màxim de 45.000 euros (sense IVA) per als turismes i de 53.000 euros (sense IVA) per als vehicles de 8 a 9 places. Els imports totals dels ajuts poden oscil·lar doncs, entre els 1.100 euros i els 7.000 euros i depenen del tipus de vehicle que s’adquireix, entre altres variables, com pot ser l’autonomia, però en aquesta ocasió també s’incrementarà en un 10 % en algunes condicions com ara si els destinataris són persones físiques amb discapacitat amb mobilitat reduïda i el vehicle que s'adapti per a la conducció, o per a habitants de municipis de menys de 5.000 habitats que acreditin el seu empadronament. També es tindrà en compte si el propietari desballesta un vehicle de més de set anys d’antiguitat en la primera matrícula sempre que hagi estat circulant fins el 2020.

Ajuts per a infraestructures de recàrrega

Per a infraestructures de recàrrega el Moves III hi destina també 30 MEUR per aconseguir instal·lar 400 estacions de recàrrega ràpida. Els imports màxims se situen en els 800.000 euros per expedient i un màxim de 5.000 en el cas de les persones físiques. Un mateix destinatari últim no pot rebre més de 2,5 MEUR. Els ajuts poden oscil·lar entre el 30 % de la inversió i fins al 80 %, en el cas d’autònoms, particulars, comunitats o administració sense activitat econòmica en municipis de menys de 5.000 habitants.

Un 10 % més de vehicles elèctrics matriculats

Morera ha explicat que amb el PIRVEC no es va arribar a fer créixer el parc de vehicles elèctrics ni un 1 %, que el MOVES i es va arribar a l’1,% % i amb el MOVES III ja porten el 2,5 %, amb 1.300 vehicles matriculats i una previsió final de 1.800. Amb l’increment de la dotació aquest 2021, aquesta xifra hauria de créixer entre un 8 i un 10 %, segons Morera.

De fet, el repte és aconseguir, amb l’electrificació de la mobilitat, evitar l’emissió de 450.000 tones de CO2 a Catalunya, on hi hauria d’haver 62.500 vehicles elèctrics en circulació i 25.000 punts de recàrrega. A la resta d’Espanya, aquests objectius són de 250.00 vehicles elèctrics i 100.000 punts de recàrrega.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.