Acord Ebro-Chery, una realitat

Ja és una realitat. L’acte oficial de la signatura de l’acord entre Ebro-EV Motors i Chery per reindustrialitzar l’antiga planta de Nissan de la Zona Franca de Barcelona s'ha celebrat aquest divendres. El projecte contempla fabricar 150.000 vehicles el 2029 i donarà feina a 1.250 treballadors que es troben a l’atur des del tancament de la fàbrica.

L’acord entre Ebro EV-Motors i Chery s'ha conegut després de mesos de negociacions amb la firma xinesa i suposa que Barcelona tindrà la primera fàbrica de cotxes xinesos a Europa. Ambdós parts esperen començar l’assemblatge del primer vehicle de la marca Chery, l’Omoda 5 elèctric, després d’aquest l’estiu.  

El projecte de reindustrialització de Nissan, de moment ,consta de dues parts. Una primera en què Ebro construirà diversos vehicles elèctrics i la segona és l'assemblatge de la vehicles de Chery a les instal·lacions. La inversió global és de 400 milions d'euros. En aquesta quantitat s'hi inclou l'aportació pública i la privada. En principi, el 2027 només es preveu acoblar-ne 50.000.

L'empresa automobilística Chery, la líder xinesa en exportacions de vehicles, va interessar-se per Catalunya com a possible localització per a la fabricació de vehicles l'any 2022. El 28 de novembre del mateix any, una delegació de la companyia va visitar els terrenys de la Zona Franca i es va reunir amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i i el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent. Aleshores, amb la licitació dels terrenys en marxa, va començar a explorar-se l'encaix del projecte en el procés de reindustrialització de la planta de Nissan.

El 13 de març del 2023 es va celebrar l'acte de ratificació de l'acord de reindustrialització dels terrenys de la Zona Franca, que oficialitzava Goodman i el Hub d'Electromobilitat com a projecte guanyador del procés de licitació.

Les converses amb Chery han continuat i s'han intensificat arran del viatge a la Xina del conseller Torrent i el Director General d'Indústria, Oriol Alcoba. El 20 d'octubre del 2023, aquesta delegació del Govern va mantenir una reunió de treball a la seu i fàbrica principal del fabricant Xinès, a la ciutat de Wuhu.

La trobada a la Xina va ser corresposta amb la visita que van fer directius de la companyia a Barcelona el passat 22 de desembre, on van reunir-se, novament, amb el conseller Torrent i van seguir avançant en la concreció del projecte i de les negociacions. Des d'aleshores, els contactes i negociacions s'han intensificat fins culminar amb l'acord anunciat aquest matí.

Segons ha explicat el conseller d'empresa i treball Roger Torrent i Ramió aquest dijous, l ’aterratge de Chery es farà en tres fases que s’aniran “explicant i consolidant” en els pròxims mesos. Ara, l’antiga fàbrica de Nissan, serà coneguda com a Ebro City. Més enllà de les negociacions, el Govern també ha garantit una ràpida transició finançant els contractes de formació dels treballadors i treballadores que hi ha actualment a la planta de la Zona Franca. 

Acte de rellevància pública

A l'acte han assistit el president del Govern d’Espanya, Pedro Sánchez, i el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès. A més, el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, i el conseller Torrent, també han estat presents.

"L'acord de Chery i Ebro és un projecte tractor que arrossegarà l'ecosistema del nostre país" ha declarat el conseller Torrent i Ramió. A més ha explicat que "ens havíem proposat continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l'automoció i amb aquest acord ho hem aconseguit". Torrent ha assegurat que "l'objectiu màxim de la nostra agenda política és la reindustrialització de Catalunya amb una indústria del segle XXI i amb aquest acord estem més a prop d'aquest propòsit".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.