Així són els nous trens de TMB que fabrica Alstom

TMB incorporarà al maig els primers nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona. Són vehicles més accessibles i sostenibles que s’estan fabricant a la planta d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda i que començaran a substituir els de les sèries 2000, 3000 i 4000 – la majoria de material rodant a de les línies 1 i 3- entre finals de maig i finals de juny. A partir d’aquesta data, la companyia té previst entregar dos trens al mes per a cadascuna de les línies.

Quan aquests trens es posin en circulació, TMB en retirarà 48 de les sèries més antigues del parc mòbil del metro, i així, se n’afegeixen dos per ampliar la flota de la línia 3. El procés de renovació permetrà augmentar la fiabilitat del servei i eliminarà tot l’amiant del material mòbil de la xarxa.

Actualment, a la fàbrica d’Alstom hi ha quatre unitats en diversos processos de validació. Una unitat està en proves dinàmiques, de frenada i tracció, al centre d’assajos ferroviaris. Dues unitats mes es troben fent tests dinàmics i estàtics (sistema de senyalització) en la planta de santa Perpètua mentre que una darrera ja està llesta per lliurar en les properes setmanes de TMB per començar les proves de circulació. Aquesta comanda de 58 vehicles, per import de 318,85 MEUR, és l’operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB i permetrà eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro.

Sostenibilitiat i accessibilitat

L’adquisició d’aquests nous trens va lligada als objectius del Pla Estratègic 2025 de TMB, que busca, entre altres, reduir més de 17.000 tones de CO2. L’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens permetrà reduir un 6% el consum energètic del metro, és una de les mesures que s’aplicaran. Precisament el concurs d’Alstom estableix el subministrament d’aquests 50 trens -26 d’ample internacional i 24 d’ample ibèric- i estan construïts amb les prestacions e qualitat i sostenibilitat requerits. També s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir tant la normativa espanyola com la catalana, així com les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Les unitats formades per cinc cotxes interconnectats s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió del manteniment del material mòbil.

tmb

 

Els futurs trens, doncs, tindran una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment. Es distingiran dels actuals per la facilitat d’accés, la il·luminació (100% de leds), l'ergonomia de l'interiorisme, els sistemes d'informació i càmeres de videovigilància en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils (una comoditat que ara es troba únicament a la línia 2). Per potenciar l’accessibilitat s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB amb la supervisió de la Fundació ONCE. A més dels avisadors lluminosos i sonors, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica a totes les estacions. Exteriorment, les portes també estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.

Segons la presidenta de TMB, Laia Bonet, amb aquest canvi de flota es reforça el compromís de la companya pel reforç del transport públic com a eina essencial contra el canvi climàtic. "Accelerem un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei, la sostenibilitat i la comoditat dels nostres usuaris en dues de les línies de metro de Barcelona més freqüentades en un moment de màxima exigència per al transport públic a la ciutat i en el qual TMB té un paper fonamental  per liderar la mobilitat sostenible", ha dit Bonet durant una visita a la planta d’Alstom aquest dilluns amb el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i el president d'Alstom, Leopoldo Maestu.

tmb
Laia Bonet, presidenta de TMB, en un moment de la visita a la planta d'Alstom aquest dilluns

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.