Anàlisi de la qualitat de l’aire en escoles catalanes

Amb la irrupció de la COVID-19 s’ha posat de manifest que la importància de la ventilació en espais tancats per prevenir infeccions, com al mateixa de coronavirus, la grip, el rinovirus o la tuberculosi. Es calcula que una concentració de 980 partícules de CO2 per milió (ppm) a les aules pot augmentar el risc de contagi però també pot provocar manca de concentració. De fet, en una aula amb 25 alumnes que no estigui correctament ventilada, s’arriba a les 1.200 ppm en set minuts. A aquesta realitat s’afegeix el fet que la major part dels prop de 29.000 edificis de centres escolars a Espanya estan construïts abans del 2006, quan encara no estava en vigor al Codi Tècnic de l’Edificació ni el Reglament d’Instal·lacions Tèrmiques dels Edificis, que regulen els aspectes relacionats amb la qualitat de l’aire interior.

Per aquest motiu, el Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC) de la Universitat Politècnica de Catalunya a Terrassa posa en marxa el projecte IAQ4EDU. L’objectiu és monitoritzar la qualitat de l’aire dels col·legis de l’estat espanyo i establir estratègies de ventilació optimitzades que tinguin en compte aspectes com la qualitat de l'aire interior, el confort tèrmic i el consum d'energia, procurant que aquest sigui el més optimitzat possible.

És un estudi liderat pels investigadors del GRIC Marta Gangolells i Pablo Pujadas. Els investigadors faran una campanya inicial amb la monitorització en 40 aules de 20 centres de Catalunya durant tres estacions l’any, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Terrassa, l’Ajuntament de Sabadell i la Diputació de Barcelona. Es tindran en compte les condicions interiors de les aules a partir de paràmetres com la temperatura i la velocitat de l’aire, la humitat relativa, la temperatura radiant mitjana i la concentració de CO2. També es mesuraran les condicions exteriors, a partir de la temperatura exterior, la pressió atmosfèrica, la nuvolositat i la velocitat del vent. Igualment, es recolliran dades sobre els ocupants de les aules (alumnat i professorat), com ara el nombre d’alumnes per aula, el gènere i el tipus de roba que vesteixen.

Tal com explica la investigadora principal del projecte, Marta Gangolells, “és molt necessari” optimitzar la ventilació als centres educatius “tenint en compte tant la qualitat de l’aire interior com el confort tèrmic, el consum d’energia i els costos globals de tot plegat”. Per Gangolells, l’edat mitjana dels edificis educatius a Espanya és molt alta i habitualment, la solució és és obrir finestres. Recalca però, que “ no és òptim, ni des del punt de vista del consum d’energia ni del confort tèrmic”. Per això, des del grup de recerca s’han plantejat ajudar a identificar les estratègies adequades per aconseguir una bona qualitat de l’aire, garantint el confort tèrmic i minimitzant el consum d’energia.

Guia operativa per als centres

Un cop recollides les dades i l’anàlisi posterior, el GRIC desenvoluparà una guia operativa que ajudi la comunitat educativa a adoptar aquelles estratègies de ventilació natural més favorables en cada moment. “L’objectiu del projecte és dotar la comunitat educativa d’un instrument que proporcioni una vida escolar saludable, millori el rendiment de l’estudiantat i, en possibles èpoques pandèmiques com les que vivim, eviti prescindir de la presencialitat”, conclou Marta Gangolells. 

El projecte també desenvoluparà una eina de presa de decisions informades, orientada a racionalitzar les inversions a curt i llarg termini sobre com, quan i on dur a terme actuacions d’inversió, manteniment o millora dels sistemes de ventilació als edificis dels centres escolars.

El projecte IAQ4EDU ‘Estratègies de ventilació optimitzades considerada la qualitat de l’aire interior, el confort tèrmic i el consum d’energia en edificis educatius’ està finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació amb uns 130.000 euros, en el marc de la convocatòria 2020 del programa ‘Retos Investigación’, de l’Agencia Estatal de Investigación. Amb una durada de tres anys del projecte, els resultats es tindran el setembre del 2024. És la primera vegada que es fa un estudi d'aquestes característiques i l'objectiu és que es faci amb centres educatius de tot l'estat. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.