Asfalts intel·ligents per a millorar la seguretat dels patinets elèctrics

Els patinets elèctrics són cada vegada més utilitzats per a desplaçar-se, sobretot en les grans ciutats. A causa de la seva proliferació i l'escassa regulació, ja s’han reportat els primers accidents associats al seu ús, fet que demostra que la infraestructura existent encara no està preparada per garantir la seguretat dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP).

Per aquest motiu, un grup de científics de la Universitat de Granada (UGR) ha dissenyat asfalts intel·ligents, confeccionats amb materials magnètics, amb l’objectiu d’augmentar la seguretat dels VMP en zones urbanes. El projecte consisteix a agregar diferents quantitats de material metàl·lic sota les carreteres, voreres i passos de vianants, entre altres zones de la ciutat, de manera que genera un codi que permet identificar i associar instruccions específiques de funcionament per als patinets elèctrics i els seus usuaris. Aquests codis sota l’asfalt envien informació en temps real i permeten interactuar amb els VMP, per exemple, avisen l’usuari quan és necessari reduir la velocitat o, en casos de perill, fins i tot apaguen el motor del vehicle directament.


Ciutats intel·ligents, un projecte de futur

La col·laboració entre Fernando Moreno Navarro i María del Carmen Rubio Gámez, del Laboratori d’Enginyeria de la Construcció (LablC) de la Universitat de Granada, i Guillermo Iglesias Salto, del departament de Física Aplicada també de la Universitat de Granada, s’emmarca en l’àmbit de les smart cities en què es busca aconseguir la millora de les infraestructures per als ciutadans, des de transport públic, passant per l’estalvi energètic, la sostenibilitat o l’eficiència en tots els seus aspectes.

Aquesta recerca està vinculada amb el prototip de patinet elèctric de la investigadora Paulina Leiva Padilla, de la xarxa de capacitació europea Infraestructures de Transport Resilients, Sostenibles, Multifuncionals i Autònomes (SMARTI, per les seves sigles en anglès), que rep fons del Programa Europeu Horitzó 2020, sota les accions Marie Sklodowska-Curie.

El treball de Leiva va ser presentat amb èxit en el 8è Congrés de l'Associació Europea de Tecnologia de l'Asfalt (EATA), que es va celebrar a Granada el passat mes de juny, i en què es trobaven grans investigadors i experts en l’àrea de l'Enginyeria de Camins. Els investigadors de la UGR pretenen que aquest treball sigui un pas intermedi en la incorporació de carreteres intel·ligents per a assistir la indústria automotriu en el desenvolupament de vehicles autònoms.  

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.