Autoconfiança i suport financer, els obstacles de l’emprenedoria femenina
L’estudi ‘L’emprenedoria femenina a Catalunya. Realitats i reptes des d’una perspectiva innovadora i tecnològica’ elaborat per Creapolis indica que la manca d’autoconfiança és una de les claus de volta de l’emprenedoria femenina. El director de Creapolis, Oriol Alcoba, considera que un dels principals obstacles per les dones és “l’obsessió per la perfecció”. “Moltes dones creuen que els caldria comptar amb més formació de la que tenen o comptar amb una idea de negoci sense cap escletxa”, afegeix. Per això, l’estudi posa sobre la taula el reclam generalitzat de més recursos i més formació, sobretot en àmbit de competències digitals i assessorament empresarial.
Però aquest no és l’únic escull per a les dones emprenedores. El 66% de les emprenedores actives i el 76,5% de les emprenedores potencials assenyalen el suport financer com l’element més necessari per al seu desenvolupament. D’aquest 76,5%, el 95% afirma que sol·licitaria aquest ajut de finançament. Alcoba recalca que les dones tenen més dificultats per sol·licitar aquests suports econòmics i recorda que els fons d’inversió han pensat en clau masculina per la inexistència de referents femenins. El director de Creapolis també destaca que hi ha una “aproximació molt diferent” entre homes i dones a l’hora de demanar finançament, ja que les dones solen demanar “fites assumibles” mentre que els homes, en general, solen tenir “menys aversió al risc.
L’estudi també assenyala que les empreses tecnològiques tenen voluntat de sumar talent femení per la qual cosa es demana més suport i ajut per fer de “punts de contacte” entre les empreses i les universitats i centres generadors de talent. En aquest sentit, es posa de relleu la importància de fomentar les vocacions STEM, donat que hi ha una gran expansió en el comerç digital, l’hosteleria i la ciberseguretat. En aquesta línia, l’estudi també destaca que cal promoure més els referents femenins. Alhora, s’aposta per entendre que la tecnologia no és exclusiva pels qui han estudiat una carrera tecnològic, sinó que és un concepte “transversal”.
L’estudi es va realitzar a partir d’una enquesta a una població de 400 dones d’entre 18 i 64 anys, 200 de les quals són emprenedores amb un projecte tecnològic en actiu i les altres 200 tenen perfil emprenedor, però no disposen d’un projecte tecnològic en actiu. En una segona fase, es va fer una investigació amb fonts secundàries sobre l’ecosistema emprenedor femení del sector tecnològic analitzant les principals motivacions i actius al lideratge femení, amb l’objectiu últim de contrastar i complementar aquests resultats en un ‘focus group’ format per 14 dones referents del sector. Aquest baròmetre és un encàrrec del Departament de Polítiques Digitals per tal d’analitzar l’estat de l’emprenedoria femenina en l’àmbit digital, detectar buits existents i les casuístiques que els provoquen per proposar un full de ruta que permeti tancar les bretxes.
1 MEUR per a dones emprenedores
L’estudi de Creapolis s’ha presentat durant l’acte de lliurament de la primera convocatòria dels ajuts d’emprenedoria digital femenina inscrits en el Pla DonaTIC, que tenen precisament per objectiu impulsar l’emprenedoria i el lideratge femení en l’àmbit digital. En la primera convocatòria de subvencions es comptava amb 500.000. Es van presentar 58 sol·licituds i 21 empreses han sortit beneficiades amb imports d’entre els 15.000 euros als 35.000. Per aquest 2022, el Departament ha decidit duplicar fins a 1 MEUR el pressupost de la convocatòria, la segona. Segons el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, el sector TIC s’ha erigit “coma generador d’ocupació els darrers anys” i per tant “és necessari i urgent incrementar la participació i el lideratge de les dones en un sector on, segons les últimes dades, només hi ocupen el 8% de les posicions tècniques i especialitzades”. Puigneró assegura que aquesta és una prioritat de l’executiu català.