Cinc iniciatives per portar STEAM a les aules

Ja fa temps que portar l’enginyeria i la tecnologia a l’aula des de la primària és a l’agenda de moltes institucions amb el repte de generar vocacions mixtes i desmuntar estereotips de gènere, entre altres. Hi ha centenars de propostes que combinen activitats pràctiques per a infants amb oportunitats formatives pels estudiants universitaris i posen en primer pla referents femenins i competències digitals. Des de Fulls d’enginyeria n’hem escollit cinc.

1. La màgia de l’enginyeria

Des d’Enginyers Industrials de Catalunya, un curs més – i ja en van tres- ofereixen a les escoles la visita d’enginyers i enginyeres en actiu per explicar una professió desconeguda per la gran part d’escolars per aprofundir amb el conte il·lustrat, La màgia de l’enginyeria, un regal de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya a totes les escoles en motiu del 160è aniversari. El conte és la història de dos germans curiosos que han de descobrir la professió d’una parella de veïns que s’han mudat a l’edifici. A través del viatge dels infants, els lectors es comencen a acostar a l’enginyeria descobrint, precisament, què fan en el sector de la potabilització d’aigües, la sanitat, la tecnologia informàtica, l’enginyeria química, l’energia, la mobilitat i l’oci.

2. Fàbrica d’Enginy

Amb Fàbrica d’Enginy, l’ETSEIB estrena un apropament a les escoles amb tallers dirigits a alumnes de 5è i 6è de primària amb una trobada final a l’escola superior. El projecte busca que ja des de la infància, els nens i les nenes associïn l’enginyeria amb la imaginació, la creativitat, i la contribució social. A més a més, ofereix opcions de reconeixement acadèmic per a estudiants del GETI i del MUEI fins a 3 assignatures de 6 ECTS cadascuna o altres crèdits segons la normativa de la titulació. 

3. Aquí STEAM UPC

Aquí STEAM és una iniciativa anual de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) dissenyada per atraure talent femení entre noies de 9 a 14 anys per trencar estereotips socials i reorientar rols de gènere. Els objectius passen per fer visibles models i referents femenins i per acostar als infants i als joves l’enginyeria, l’arquitectura, les ciències, la tecnologia i les matemàtiques mitjançant diferents activitats emmarcades en l’ODS 5 Igualtat de Gènere. Una vintena de centres, escoles i instituts, participen cada any en aquesta iniciativa que compta amb el suport d’institucions com Barcelona Activa, el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i empreses com Between o SokoTech. Fins al curs passat, el programa ha arribat a 72 escoles i instituts de Catalunya i a 6.900 alumnes.

4. CodiCrack

CodiCrack complementa aquesta estratègia amb una oferta formativa pràctica per a infants i adolescents destinada a demostrar que la tecnologia és molt més que una pantalla. El programa treballa la investigació, la creativitat i la protecció del món digital d’una manera dinàmica i divertida. La formació s’imparteix habitualment en 30 hores presencials repartides en un màxim de 12 setmanes i finalitza amb un certificat expedit per la Fundació Politècnica de Catalunya o la UPC. El que es busca principalment és despertar la creativitat, la confiança digital i el pensament crític a través d’activitats lúdiques i accessibles. 

5. RetoTech

Les empreses privades també posen el seu gra de sorra a la promoció de les vocacions STEAM i la Fundació Endesa n’és un exemple amb RetoTech, una iniciativa que té com a finalitat contribuir i impulsar projectes educatius innovadors. La inscripció està oberta fins al 6 d’octubre per als cursos de 5è i 6è de Primària, Educació Secundària i Batxillerat, que poden assumir el repte d’integrar la robòtica al seu projecte educatiu. Els centres participants rebran seguiment i suport necessari durant tot el projecte, que es desenvolupa durant tot el curs en tres etapes. Per una banda, la formació al professorat, per una altra la feina a l’aula dels reptes plantejats i, per últim, la preparació del projecte final.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.