Buscant vocacions tècniques al Park Güell

Quina diferència hi ha entre un arc de mig punt i un arc catenari? Quin és més sostenible? Quina utilitat tenen aquests arcs en l’arquitectura? I en arquitectura d’Antoni Gaudí? Aquestes són algunes de les preguntes que 600 alumnes de 5è i 6è de Primària de deu escoles s’han pogut plantejar en un entorn immillorable, el Park Güell. Participaven al que ha estat la primera activitat STEAM de B:SM i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) organitzada per a infants d’aquesta edat per tal de despertar la curiositat i l’interès en la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques (STEAM).

Tal com explica un dels professors que ho organitzen, Luis Carlos Pardo, s’han centrat en els arcs per fer descobrir als alumnes una de les claus de les formes “òptimes” que va utilitzar el mestre Gaudí. Amb peces de fusta de diferents mides, els alumnes han hagut de construir arcs de mig punt i catenaris i descobrir quins són vàlids per fer construccions i quina utilitat tenen aquestes arcs en l’arquitectura i en l’arquitectura de Gaudí, ja que, sense anar més lluny, les columnes que aguanten alguns dels viaductes del Park Güell estan fets amb arcs catenaris.

Video

Jugar amb aquestes peces, que s’aguantin o que caiguin són experiències que facilitaran que els infants que les fan aprenguin què estan fent i que, alhora, tinguin més interès en qüestions similars. Pardo creu que és molt important que a més de l’educació més convencional, els nens i nenes puguin fer activitats amb les que utilitzin les matemàtiques de manera més lúdica. “Si has de sumar les masses de les peces que tu mateix has construït poses emoció i l’aprenentatge és real”, diu Pardo.

La jornada per a estudiants de Primària també ha comptat amb un espectacle de dansa contemporània que barrejava les arts escèniques amb les matemàtiques. Inspirat en les formes geomètriques de Gaudí, volia ser una demostració sobre la importància de l’estructura tant en les construccions com al cervell. “Som la cirereta del pastís”, diu Pardo, “si tu no saps que es poden fer matemàtiques amb peces de fusta, potser no se t’ha despertat el cuc”. Per això, creu que aquestes activitats tenen “molt potencial”. “Hi ha tantes coses que potser després es fan enginyers!”, afegeix el professor.

És la primera vegada que el Park Güell acull una activitat del programa STEAM de B:SM que promou les vocacions científiques i tecnològiques entre l'alumnat de primària i secundària. La propera cita és el 20 de març al Parc de Fòrum que es transformarà en un gran laboratori per a joves de 4t d'ESO i Batxillerat. El 16 d'abril, al Palau Sant Jordi, i el 8 de maig al Tibidabo, completen una oferta educativa que arribarà a 7.000 estudiants aquest curs. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.