Cinc propostes per un estiu STEAM

Les vacances d’estiu ja estan aquí, les escoles han tancat portes però la mainada espera amb il·lusió els casals i les colònies que s’organitzen durant aquestes setmanes. N'hi ha de tot tipus, però cada vegada prenen més força les que es presenten com una gran oportunitat per complementar o introduir els nens i nenes al món de les STEAM perquè puguin aprendre sobre matèries que no se solen tractar o tenen un pes menor a l’escola. Des de Fulls d'Enginyeria hem recollit cinc propostes per aquest estiu en les quals la ciència i la tecnologia són les protagonistes.

Colònies de robòtica i creació digital

Innova’t educació ofereix dues colònies amb temàtiques diferents destinades a nens i nenes d’entre sis i vuit anys fins als setze. Com comenta Eliu Domènech, coordinador d’Innova’t, a Fulls d’Enginyeria, des de fa més de vuit anys treballen per promocionar les noves tecnologies en els joves. Així, una setmana s’endinsaran en l’àmbit de les arts digitals i es focalitzaran en l’edició d’imatges i vídeos, el disseny 2D i 3D, així com la creació de videojocs. Aquestes colònies no només compten amb interessats per les branques tècniques, sinó que també acudeixen els joves interessats en la creació de continguts que volen passar de consumidors a creadors, detalla Domènech.

En canvi, el segon torn està centrat en la robòtica i en la construcció i programació dels seus projectes. Tanmateix, igual que en el cas anterior, se centren en temes que no es tracten a les escoles o instituts i impulsen l’autoaprenentatge i el treball en equip. Domènech està satisfet amb el canvi de tendència perquè cada vegada participen més noies. Així, tot i que encara continuen sent minoria, el coordinador és optimista i creu que es continuarà millorant en aquest aspecte. A més de dedicar temps a una d’aquestes modalitats, els nens i nenes faran altres activitats de lleure en un entorn natural, ja que estaran a Cabanes, a uns 4 km de Figueres.

Tech Camp

Unes colònies per aprendre anglès i tecnologia. English Summer col·labora amb Dynamind Ments Dinàmiques per combinar les classes d’anglès amb professors natius i tallers de robòtica en els quals el robot que dissenyin haurà de superar un seguit de proves. Al campament que es troba a Prades en un resort entre les muntanyes i els boscos del Baix Camp estudiaran anglès durant els matins i la tarda la destinaran a la robòtica. A més, els nens i nenes de vuit a quinze anys també comptaran amb cursos adaptats a les seves capacitats per dissenyar les seves pròpies aventures gràfiques, videojocs i una pàgina web de manera molt intuïtiva.

En declaracions a Fulls d’Enginyeria, Joan Ibarra, director d’operacions d’English Summer, explica que ja és la sisena edició del Tech Camp en el qual participen entre quinze i vint alumnes amb una igualitària proporció de gènere. Així mateix, Ibarra afirma que els participants solen tenir uns coneixements previs importants fet pel qual aquestes colònies més que introduir la robòtica a la mainada, profunditza els seus coneixements en la matèria.

CodeLearn

Tots els centres de CodeLearn preparen les seves pròpies propostes per campus, cursos i activitats STEM perquè els nens i joves d’entre set i divuit anys aprenguin a treballar amb programes i tecnologies específiques. Entre les diferents opcions en els centres repartits per tota Catalunya destaquen els casals d’estiu de programació de videojocs, cursos de Minecraft, robòtica, electrònica, Raspberry i altres tecnologies. Amb l’experiència de les activitats extraescolars que realitzen durant tot el curs, els casals tecnològics d’estiu, generalment d’una setmana de vint hores, també tenen una perspectiva lúdica, exposa Pau Gangonells, coordinador dels centres CodeLearn.

Els cursos que solen començar des de zero estan adaptats a les edats dels nens i nenes que participen. Tanmateix, Gangonells explica que tots els casals tenen un “nexe comú”, l’apropament de la programació a la mainada. Així, presenten un “enfocament transversal” per no només ensenyar una tecnologia concreta sinó que per cultivar el pensament computacional i la capacitat de resoldre problemes. Gangonells també ha reconegut que els cursos continuen tenint un percentatge més gran de nens que nenes, però que cada vegada compten amb la participació de més noies interessades en la tecnologia.

Un estiu a FabLab

El centre de fabricació digital i d’intercanvi obert al públic, FabLab Sant Cugat, prepara dos tallers durant l’estiu per a estudiants. El primer, orientat a nens i nenes de set a onze anys, ofereix la possibilitat d’aprendre mitjançant experiències pràctiques. En els tallers de tecnologies creatives de FabLab se centraran en la fabricació digital com el disseny 3D, el disseny 2D i la programació amb Arduino o MicroBit. L’altre curs per joves de dotze a setze anys també s’ensenyarà a partir d’experiments amb fenòmens científics, tecnològics i artístics. A més, podran experimentar amb la fabricació digital gràcies a les màquines que disposen al mateix centre.

Anna Blázquez, responsable del contingut pedagògic, explica que els tallers d’una setmana tenen una mateixa base educativa tot i treballar diverses temàtiques amb tres tecnologies diferents com són el disseny 2D amb la talladora làser, el disseny 3D vinculat amb la impressió additiva, així com l’electrònica i la programació. Així, durant els primers dies ensenyen els conceptes bàsics i plantegen un repte perquè després els alumnes elaborin i, finalment, presentin el seu projecte davant els pares i mares. Per tant, tant si tenen coneixements previs com si no, es poden adaptar els projectes a fer i construir una base sòlida o bé avançar en temes més complexos. D’altra banda, Blázquez comenta que cada any participen més noies interessades en la tecnologia i per assegurar que tant nens com nenes amb gustos diferents gaudeixin dels tallers, actuen en temàtiques àmplies des de la música als robots.

Casal d’estiu de robòtica

Niueduca ofereix un curs de quatre setmanes perquè els nens i nenes practiquin les habilitats lògiques i matemàtiques a través de jocs i de la robòtica. El casal, que es troba a Barcelona i compta amb anys d’experiència, destina els matins als més petits i les tardes als joves. La mainada d’entre sis i vuit anys jugarà amb la tecnologia per despertar el seu interès en el món STEM i cada setmana hauran de superar un repte amb diferents robots i plataformes de programació. Als nens i nenes de nou a catorze anys que assistiran a les tardes se’ls exigirà un esforç més gran per resoldre els problemes i una major autonomia, tot i que no necessiten coneixements previs en robòtica.

Mar Soler, directora de Niueduca afirma que aquests cursos presenten una oportunitat perquè els alumnes “desenvolupin la seva capacitat digital i creativa” a més de fomentar les vocacions científiques que són i seran tan importants. Així mateix, Soler explica que el centre compta amb docents experts en l’educació robòtica que permeten ensenyar als nens i nenes sobre aquesta matèria que té un rol molt menor en l’etapa escolar.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.