e-Tech Racing, doble projecte en desenvolupament
Després de preparar-se durant tot el curs, els diferents equips de motorsport de la UPC es preparen per entrar en la competició del Formula Student. Al llarg dels seus nou anys d'història, l'equip d'EEBE e-Tech Racing al Campus Diagonal-Besós ha hagut d'innovar i superar grans obstacles per poder competir. Hem parlat amb Ona Folch, cap de màrqueting i media d’e-Tech Racing, per saber com porten el projecte avui dia.
Actualment, l'equip es troba desenvolupant un projecte doble. El primer consisteix en un treball de fiabilitat i rendiment del monoplaça no autònom en el qual han estat treballant quasi cinc anys. A més, després d'un canvi de xassís tubular al monocasc es troben estudiant una nova bateria per aquest cotxe, que serà presentat a la pròxima competició. L'altre projecte es basa en el desenvolupament d'un prototip completament nou amb un motor diferent i una bateria d'aquest any que es presentarà durant la temporada 23/24. Aquest vehicle és especial, per aquesta raó encara no ens poden donar molta informació sobre el mateix.
Segons ens explica Ona Folch "les quatre temporades anteriors van ser complicades perquè es va fer un canvi molt gran i ràpid, el que va fer que no sortís bé". A causa d'aquests problemes, les últimes temporades s'han centrat a fer que cotxe sigui fiable per poder anar a una competició de manera decent. Tot i que és veritat que no van córrer a les competicions, sí que va ser el primer any que van començar a fer tests regular amb el cotxe. Aquesta experiència els hi ha servit per a la validació de dades, que feia temps que no es portava a terme, i per l'aprenentatge de com és una competició, el que demanaran a les inspeccions i tota la part de testatge del cotxe.
El fet que el cotxe d'aquest any tingui una nova bateria fa que s'hagi fet un canvi complet de l'estructura de la bateria i del tipus de cel·les utilitzades. Fins ara havien fet servir cel·les tipus Li-Po i aquest any ho han canviat a cel·les cilíndriques, el que redueix molt el pes. Això no millora significativament el rendiment, però sí la capacitat regenerativa i d'estalvi energètic de la bateria. A més, aquest any s'afegiran elements nous al conjunt aerodinàmic i es canviarà la distribució de la refrigeració, que és el que els hi ha estat causant problemes.
Ara mateix es troben en la fase de demanar peces pels dos cotxes. Han començat amb les del cotxe de la temporada 23/24 per ser més grans. Folch ens comenta que han començat a fabricar les transmissions de tot el motor nou per aquest prototip. També han demanat totes les peces del cotxe de la propera competició. Les cel·les de la bateria van arribar la setmana passada, el que els hi dona bastant marge per treballar fins a l'abril o març, que és quan normalment es presenta el cotxe. De moment, han començat a fer tot el que són motlles i coses petites per disposar del temps suficient, ja que es troben en una època de la temporada en la qual han d'acabar de fer dissenys i començar a fabricar. "Sempre intentem tirar-ho el màxim endavant possible, tot i que Nadal no és la millor època per fer comandes" afegeix Folch. Treballen amb empreses que porten a terme els seus dissenys i peces més complexes, però l'equip assegura que intenta construir tot el que pot en el taller, com els programes de mecanització.
La manca de continuïtat és un problema real per l'equip e-Tech Racing. Temporades anteriors el nombre de membres era d'entre 30 i 35, però aquest any no arriben als 25. L'equip ens comenta que han patit per la dificultat de mantenir als membres perquè són una universitat que no té màsters. Això fa que la plantilla es renovi constantment i es perdi informació. Ona Folch ens comenta que tenen tres reptes bastant diferenciats; el primer són els exàmens d'entrada a les competicions, que en ser un equip petit significa que hi ha menys gent dedicada a fer aquests exàmens i, per tant, requereix moltes més hores. D'altra banda, hi ha tota la part de validació de la bateria, ja que s'han d'assegurar que aquesta bateria funciona bé perquè és la que anirà en el prototip 23/24. I per últim, hi ha tot el tema d'aquest prototip, que és completament nou i, per tant, és una aposta que pot ser o no un èxit.
L'objectiu principal de l'equip és anar a Alemanya i després a una de les altres competicions internacionals que entren dintre del World Ranking, que són o Àustria, Holanda, República Txeca o Hongria. Fins ara han mantingut la dualitat d'anar a una competició de fora i la nacional, però segons ells l'any passat la competició d'Espanya va ser "una mica caòtica". Aleshores, per assegurar-se que participen en dues competicions l'equip prefereix anar a dues internacionals i competir a Espanya en el cas que els hi sobri temps i diners.
Sobre l'organització, dintre de l'equip no disposen d'una figura de Team Leader. Sí que és veritat que per a competicions i a estructures tècniques alguns membres s'enregistren com a TL, però fa uns anys van decidir eliminar aquesta posició de cara a l'equip pel fet que històricament no havien tingut figures positives de lideratge. S'organitzen a través d'una directiva de 6 persones, quatre dedicades a la part tècnica i dos, incloent-hi a Folch, a la part de gestió.
Quan parlen sobre el que els diferencia d'altres equips afirmen que aquesta no és tan tècnica sinó de com assoleixen als objectius tècnics. "Som un equip que en comparació a la majoria d'equips elèctrics treballem amb un pressupost molt baix" afirma Folch. Aquest fet fa que hi hagi una gran diferència en la seva forma de treballar i en l'aprenentatge dintre de l'equip.La finalitat més immediata de la e-Tech Racing és entrar a Alemanya i competir. Aquest any s'han centrat molt a tenir un control tècnic rigorós amb totes les fitxes d'inspecció, per assegurar-se que passen tots els punts. A llarg termini, l'equip es planteja entrar en el Top 3 elèctric d'Espanya per com han estat veient que es porta el vehicle en test. "Realment és un cotxe que es porta molt bé" conclou Folch.
El pròxim 27 de gener es portaran a terme els exàmens d'entrada a les competicions. El mateix dia l'equip e-Tech Racing coneixerà els resultats.