EBRO pren el control de la fàbrica de Nissan amb un nou hub a Barcelona
“Com sempre hem viscut del sector de l’automòbil, sabem que moltes decisions que afecten el territori no es prenen des del mateix territori, i això té un impacte directe” així ho ha afirmat Pedro Calef, CEO d'Ebro, en el marc de la jornada Transformant l'automoció cap a un futur elèctric, connectat i digital, organitzada per la Comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Catalunya. El CEO ha subratllat la importància de la presa de decisions en l'àmbit local, el que reflecteix la necessitat d’una gestió més pròxima i alineada amb les realitats locals per garantir la sostenibilitat de la indústria. El procés de reindustrialització de la planta de Nissan per part d'EV Motors, propietaris de la marca Ebro, va culminar el 2023 i, després d'anys de negociacions, aquest 2024 han arribat a un acord amb l'empresa xinesa Chery.
L’objectiu del procés de reindustrialització ha estat recuperar la marca Ebro per fabricar vehicles industrials, com la pick-up i la furgoneta, així com crear una divisió de vehicles de passatgers en col·laboració amb Chery. Actualment, dins d'aquest marc, la fàbrica es divideix en dues línies de producció, una nova dedicada exclusivament als productes amb Chery, i una de flexible per a vehicles elèctrics industrials, de la qual EV Motors controla el 100%.
Vicenç Aguilera, conseller d'Ebro, ha assegurat que “amb més de 40 anys com a líder en la fabricació d’electrònica, Xina ha demostrat ser un aliat essencial en la nova fase del projecte Ebro”. La nova línia Ebro SUV és la joint venture on Chery ha establert un 40% de control, i que s'ha centrat en la distribució i la recerca i desenvolupament (R+D) de vehicles de passatgers. En aquesta nova etapa industrial, la nova Ebro Factory també s'ha emmarcat com una unitat de negoci clau.
El projecte Ebro va arrencar el 2006 però, no va ser fins al 2020, amb l'anunci del tancament de Nissan a Barcelona, quan el projecte va agafar una nova direcció. Va ser aleshores quan es va realitzar una reestructuració que va permetre crear una nova empresa independent, incorporant la marca Ebro. Així va començar el projecte de reindustrialització de la fàbrica de Nissan, amb l'objectiu de recuperar les antigues línies de producció per fabricar vehicles elèctrics sota la marca Ebro, contribuint a la reactivació de l’activitat industrial perduda pel tancament de la planta.
EV Motors, dedicada a l'enginyeria, manufactura i distribució, s'ha estructurat en tres grans blocs. El primer és el d'R+D intern format l'any 2006, el segon és la marca Ebro, i el tercer és l’Ebro Factory, que conserva l'antiga planta de Nissan, convertida en una unitat de negoci per si mateixa. Aquesta representa un model de creixement i sostenibilitat que aposta per la innovació, l’orientació local i la col·laboració internacional.
De manera imminent, es llançaran els nous models Ebro S700 i S800 i, a partir de mitjans de l'any que ve, els altres models previstos per completar la gamma. Tot i que ambdós models comparteixen una mateixa plataforma, el S800 destaca per la seva longitud de 4,7 metres, essent una versió més gran del S700. Aguilera ha considerat que aquests models són "un bon producte des del punt de vista tècnic i seran un gran pilar per fer créixer la marca Ebro de manera ràpida".
Per garantir el creixement de la marca, EV Motors, segons els seus responsables, establirà una xarxa de distribució eficient, buscant imposar una presència sòlida amb els clients. Calef ha assegurat que, com empresa, "hem d'estar al costat del client".
D'altra banda, Chery Group, com a soci industrial potent per a l'empresa, aporta a la iniciativa la seva avançada tecnologia en vehicles elèctrics. Aguilera, a més, ha afegit que durant els últims tres anys “hem adaptat el projecte al soci que buscàvem”.
Actualment, Chery és el principal exportador de vehicles de la Xina i està experimentant un creixement imparable, produint 1,88 milions de vehicles el 2023 amb l'objectiu d’arribar als 2,8 milions aquest any. L'empresa disposa de més de 20.000 treballadors dedicats a l'R+D i ha triplicat la seva producció des de 2020. “Estan fent una feina espectacular en termes de tecnologia, amb bateries i motors elèctrics de primer nivell”, ha assegurat Aguilera.
Automoció sostenible
A més de la situació actual d'Ebro, l’esdeveniment ha oferit una visió del futur de l'automoció a Catalunya, fusionant la visió estratègica de l'Oficina ÒPTIMA de la Generalitat amb les experiències transformadores de les empreses líders del sector. Tomás Megía, manager a ÒPTIMA, ha exposat que “venim d’un moment on les fàbriques han estat tancades i per això parlem d’un pla de transformació i recuperació”, en el context dels fons Next Generation i el Perte VEC.
D’altra banda, s'han presentat altres projectes com Future: Fast Forward, on Maria López Ramírez, directora adjunta, ha explicat que el projecte busca “transformar la indústria i posicionar Espanya com a hub europeu de mobilitat elèctrica i sostenible”. A més, José Manuel Barrios, responsable de Digitalització/Solucions en Applus+IDIADA, ha parlat sobre el projecte de digitalització i dades de Renault Group, basat en la generació de coneixement i la construcció de solucions digitals, estructures i models de dades i mecanismes d'anàlisi avançada.