El micro-robot que camina i puja per les parets farà més fàcil el manteniment de grans màquines

La Universitat de Harvard ha estat la impulsora del micro-robot HAMR-E, que podria arribar a utilitzar-se per al manteniment de maquinària pesada, edificis, canonades o generadors i zones de difícil accés per als encarregats de manteniment.

Només per revisar les peces del motor d'un avió, els tècnics necessiten més d'un mes de treball, ja que aquestes maquinaries poden tenir al voltant de 25.000 peces. Desmuntar tot el sistema, revisar-lo i tornar-lo a muntar és una tasca costosa i complicada. Igual que els sistemes dels avions, la maquinària dels generadors, instruments científics o de construcció són molt complexes i requereixen grans inversions de temps i diners per realitzar els manteniments rutinaris.

El repte dels investigadors de l'Institut Wyss d'Enginyeria de Harvard i de l’Escola d'Enginyeria i Cinecias Aplicades Hohn A. Paulson (SIGUIS) ha estat reduir el temps i els diners al mateix temps que augmentar la seguretat de les revisions i manteniment de les peces de les grans màquines, per a això han dissenyat un micro-robot inspirant-se en la naturalesa. El robot pesarà un gram i mig, se sosté per mitjà de 4 suports o “potes” que tenen uns coixinets electroadhesius que s'articulen en forma d’origami, aquesta forma i els components dels suports del mini robot li permeten pujar pel sostre i escalar parets. S'ha batejat com HAMR-E (Micro-Robot Ambulatori d'Harvard amb Electroadhesion) i la seva creació ha estat anunciada recentment a la revista especialitzada Science Robotics.

Les capacitats dels robots han augmentat exponencialment en els últims anys i ara són capaços d'explorar en tres dimensions, ja que tenen més mobilitat, com són més petits poden accedir a espais reduïts. “Amb aquestes noves tecnologies s'obre un món completament nou, ja que els robots ara mateix es poden utilitzar per desplaçar-se i fer múltiples tasques”, afirma el primer autor de l'estudi, l'ex investigador a l'Institut Wyss i SIGUIS, Sábstien de Rivaz, que actualment treballa a Apple. L'investigador afirma que en el futur podrien ser aquests robots els que s'encarreguin de les inspeccions no invasives d'àrees de difícil accés en grans màquines, la qual cosa milloraria la seguretat, perquè no hauria de desarmar tot l'entramat de peces i estalviaria temps i diners a les empreses.

Es continua millorant

L'equip planeja incorporar sensors en les potes del robot per detectar i compensar els coixinets despresos del peu, la qual cosa ajudarà a evitar que caigui de les superfícies verticals, com les parets o els sostres. També es busca una capacitat de càrrega útil de HAMR-E, la qual cosa obre la possibilitat de portar una font d'alimentació i altres components electrònics i sensors per inspeccionar entorns diversos.

L'últim objectiu que es vol aconseguir per mitjà del micro-robot és mantenir dins de les màquines alguns d'aquests micro-robots amb la finalitat que estiguin sempre pendents de l'estat de les màquines, realitzar informes i arreglar-les en temps real.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.