El repte global del Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible

Fa tot just un any, la Generalitat va adjudicar la gestió del Campus de Formació Professional de Martorell a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Després de l’estiu UPC Formació i Mobilitat, l’empresa que es crea per gestionar el centre, comencen a assumir el manteniment i el funcionament de l’edifici. Han estat, doncs, uns quants mesos de preparació fins que el febrer passat han començat els primers cursos per a persones ocupades. Per fer-los, disposen de 15.000 metres quadrats a Martorell, al costat de la fàbrica de Seat.

Joan MIquel Piqué

En una entrevista a Fulls d’Enginyeria, el director del que ara s’anomena Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible, Joan Miquel Piqué explica que el concepte inicial del projecte era servir al clúster del sector de l’automoció i posar a disposició de la societat i les empreses tres tipus diferents de formació. D’una banda l’FP reglada, de l’altra la formació per a persones aturades i encara per una altra, la formació professional per a persones ocupades. Des de la UPC però, han volgut dotar d’una quarta pota tota aquesta oferta incorporant la formació universitària. Per això, traslladaran al campus dos màsters que actualment es fan al Campus Nord per tal d’apropar-los a la indústria.

És precisament aquesta sinergia que fa únic aquest campus. “És la primera vegada que interactuen aquestes quatre potes en un mateix espai”, diu Piqué. Defensa que la Generalitat partia d’aquesta idea de dotar d’una “lògica comuna” diferents tipus de formacions en un mateix espai que tenen “diferents tempos”. Per això, per aquest curs vinent encara no poden oferir cicles formatius del Departament d’Educació però si que començaran a tenir clar si es traslladaran algun dels títols que ja es fan actualment en altres instituts o se’n crearan de nous.

Falta personal format

Piqué assegura que les empreses del sector, a través del Clúster de l’Automoció amb qui treballen colze a colze, tenen problemes per trobar treballadors qualificats o formats per respondre a les necessitats del teixit empresarial. Piqué recorda que el sector sempre ha estat “tecnològic i tecnificat” i que el treballador “clàssic” de l’automoció encara és molt necessari malgrat que siguin “menys glamurosos” que els que comencen a ser tendència com ara els que estan relacionats amb el vehicle autònom, la intel·ligència artificial, la connectivitat o les noves fonts de propulsió d’energia.

Projecte global

Les instal·lacions estan pensades per a formacions de tot tipus però també altres activitats que tinguin a veure amb el sector i s’obren a poder acollir altres actes i esdeveniments d’un ecosistema “molt ric”. La seva proximitat amb Seat ho farà possible, però també amb altres companyies menys conegudes que han crescut i han fet de l’automoció un sector potent al país. A banda, el Campus UPC-FPCAT de la Mobilitat Sostenible també preveu donar suport a l’emprenedoria i la innovació amb un accelerador d’start-ups relacionats i a la recerca. “Hem d’anar incorporant aquests àmbits perquè és l’espai on poden fertilitzar totes aquestes idees”, diu Piqué.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.