El sector audiovisual a Catalunya creix un 14% i es consolida com a motor econòmic
El sector audiovisual a Catalunya ha registrat un augment del 14% en el volum de negoci durant l'últim any, arribant als 8.636 milions d'euros, una xifra que representa el 3% del PIB català. Segons l’estudi El sector audiovisual a Catalunya, elaborat per ACCIÓ en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya, el territori compta actualment amb 4.161 empreses, un 4% més que l'any anterior, i dona feina a 41.866 persones, un 13% més respecte a l’any anterior.

L’estudi d’ACCIÓ ha destacat que el 62% de les empreses audiovisuals catalanes tenen més de deu anys de vida, i que aquestes ocupen el 81% dels treballadors del sector. Al mateix temps, el creixement de start-ups ha estat notable, ja que en els darrers cinc anys, el nombre d’empreses emergents s’ha més que duplicat, arribant a 335.
La major part de l’activitat del sector s'ha concentrat a la província de Barcelona, que agrupa el 87% de les empreses, amb un 56% localitzades a la capital catalana. Dins la cadena de valor, el desenvolupament i la producció audiovisual representen el 51% de la facturació total, seguits per la difusió de marca (36%) i la distribució de continguts (13%).
El sector ha comptat també amb infraestructures de referència com el Parc Audiovisual de Catalunya a Terrassa i centres de formació especialitzats en comunicació audiovisual, com els 18 centres universitaris destacats per l’estudi.
L’informe, presentat aquest dilluns en una jornada que va reunir representants de les principals empreses del sector, va comptar amb la participació del secretari d'Empresa i Competitivitat, Jaume Baró Torres, el president del Clúster Audiovisual, Miquel Rutllant, i el director general d'Integrated Systems Europe (ISE), Mike Blackman.
Segons Baró Torres, el sector audiovisual català és "altament estratègic i prioritari" per a Catalunya. El secretari d'Empresa ha destacat que la combinació de talent, ecosistemes innovadors i un creixent nombre de start-ups reforcen la bona salut d’aquesta indústria. "Si tenim talent i neixen noves startups que aporten innovació, les empreses creixen, i això confirma la bona trajectòria del sector", ha conclòs.
Per la seva banda, Rutllant ha subratllat l’oportunitat estratègica que representa per a Catalunya el desenvolupament de projectes com el Catalunya Media City, ubicat a les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besòs. "Aquest projecte serà clau per convertir-nos en un referent internacional, amb platós d’última generació, data centers i la col·laboració entre els principals actors del sector audiovisual i tecnològic", ha afirmat.
Blackman, director general de l’ISE, ha destacat el paper de Barcelona com a seu de la fira més important del sector audiovisual. "Barcelona ofereix l’espai i l’ecosistema necessaris per continuar creixent, especialment amb l’ampliació de la Fira de Gran Via, que ens permet projectar el futur del congrés des de Catalunya", ha explicat.
L’impacte de l’ISE i la projecció internacional
La fira Integrated Systems Europe, que se celebra a Barcelona des del 2021, ha impulsat significativament el creixement del sector. Segons l’informe, entre el 2021 i el 2024 el nombre d’empreses ha crescut un 15%, i les companyies implantades abans de la fira han augmentat la seva facturació un 30% en només dos anys.
La pròxima edició de l’ISE, que tindrà lloc del 4 al 7 de febrer de 2025, comptarà amb la participació de 32 empreses i entitats catalanes al Pavelló Catalunya, organitzat per ACCIÓ i l’Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC). A més, ACCIÓ promourà més de 300 reunions de negoci dins l’Open Innovation Challenge, un espai per connectar startups amb grans empreses com Telefónica, Mediapro o Planeta.