El sector de l'automoció busca sortides a la crisi del coronavirus
El món del motor és un dels sectors que més s'ha vist sacsejat per la crisi del coronaviurs. L'aturada de les fàbriques durant el confinament més dur va fer caure la fabricació de cotxes un 98%, un període en què només es van matricular poc més de 4.000 vehicles. Els fabricants doncs, van registrar mínims històrics en un sector que suposen el 10% del PIB espanyol i genera el 9% de l'ocupació i fins uns 30.000 milions d'euros en impostos.
A banda, la pandèmia i el confinament han reduït la mobilitat entre ciutats i en entorns urbans a la mínima expressió i l'emergència sanitària pot modifica encara més els hàbits dels ciutadans i obre interrogants sobre l'evolució de la crisi en aquest sector. Segons ha apuntat el periodista especialista en motor Josep Lluís Merlos en un acte organitzat els Enginyers Industrials de Catalunya, a la Xina, -epicentre de la pandèmia- el sector ha començat a remuntar després del confinament per una priorització del transport privat entre els ciutadans. A Espanya, va destacar Merlos, només les primeres setmanes de maig, ja s'han superat les 12.000 unitats venudes a les fàbriques espanyoles, unes xifres que conviden a l'optimisme.
Per garantir-ne la recuperació i la supervivència, el sector demana inversió pública per i col·laboració. El president de la comissió de Mobilitat d'EIC, Vicenç Aguilera, considera que la conducció de l'automoció en aquests moments és ''amb molta boira i el risc d'accidents greus és molt elevat'', per la gran incertesa que ha provocat la crisi. Aguilera defensa els ajuts econòmics a les companyies per ja no només recuperar la posició del mes de febrer sinó situar-se''tres caselles més endavant'' i fer un ''salt qualitatiu''.
Part d'aquestes inversions, han coincidit els diferents experts, hauran de dedicar-se a les empreses amb ajuts econòmics però també a infraestructures. Segons Aguilera, si cal impulsar el vehicle elèctric i accelerar el seu desplegament s'ha de fer amb més punts de recàrrega, per exemple, una fet que requereix més inversió i que és condició indispensable per a fer créixer el mercat.
De fet, en aquesta línia, Xavier Ros, enginyer industrial i vicepresident de RRHH de SEAT, ha recalcat que la crisi ha agafat el sector en una situació ''complicada'' ja que està immersa en un canvi de model de negoci i de transformació tecnològica, sobretot pel que fa al vehicle elèctric. Ros també ha destacat que hi ha una certa ''individualització'' de la mobilitat. Per Ros, aquest és un tema de ''futur'' i veu que s'està superant la compra de vehicles per a ''situacions extremes'' com ho és pensant en els desplaçaments de cap de setmana en família.
Per Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria de l'Automoció de Catalunya (CIAC), ha defensat que no es pot anar ''en contra de la mobilitat'' i confia que la crisi sanitària podrà convertir-se en una ''oportunitat cap el canvi''.
De cara a les solucions de les ciutats per als desconfinaments, Vall considera que s'han modificat els carrers, donant més espai als vianants, amb una visió ''petita'', i sense tenir en compte el sector de l'automòbil. Aguilera ha afegit que el desplaçament en bicicleta encara són només el 2% i ha conclòs que no es pot arreglar la mobilitat ''només pintant més zones grogues'' sinó que aposta per una reflexió més profunda aprofitant tot tipus de tecnologia actual. Per Aguilera, ''els mals arranjaments repercuteixen en situacions negatives per a tots''.