Els col·legis professionals exigeixen el compliment dels compromisos de construcció de l’estació intermodal de la Sagrera

La seu del Col·legi d’Economistes de Catalunya (CEC) a Barcelona ha acollit aquest matí la signatura d’un manifest obert per part dels col·legis professionals d’arquitectes, d’economistes, d’enginyers de camins, canals i ports i d’enginyers industrials en què s’exigeix el compliment dels compromisos i el calendari acordats en el projecte inicial de l’estació de la Sagrera com a nus intermodal on conflueixen l’alta velocitat, les rodalies, la xarxa de metro i autobusos. Els quatre col·legis professionals signants de la declaració demanen que es mantingui el lideratge per part de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, la qual està integrada per l’Estat (Adif i Renfe), l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, i manifesten la seva sorpresa pel fet que l’Estat tragués pel seu compte a licitació un nou projecte d’estació de la Sagrera.
En la declaració també es denuncia que Catalunya ha estat sempre el furgó de cua de l’alta velocitat a Espanya i es sol·licita que l’alta velocitat es completi amb tots els elements que li aportin l’eficiència i la capacitat de servei per a les quals s’ha projectat. L’objectiu és garantir la qualitat i l’assoliment dels objectius que el futur del país requereix amb l’esforç conjunt a favor de que es culmini l’execució de la nova estació de la Sagrera.

El vicedegà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Josep Maria Rovira, ha destacat que “no es pot deixar a Barcelona fora de la gestió d'un projecte tan important per la ciutat com és l’estació de la Sagrera i la seva gestió eficient, un projecte que, a més, aportarà nous espais urbans que esdevindran un referent de Barcelona”. Rovira ha recalcat que “la importància del projecte va més enllà d'una legislatura, i per tant cal respectar els acords i compromisos consensuats en el seu dia”. Segons Josep Maria Rovira, “el projecte s'hauria de tornar a gestionar des de Barcelona, mantenint els compromisos acordats en el seu inici i recuperant el consens entre les institucions de l'Estat, l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya”.

Durant l’acte de presentació i signatura del manifest, el degà del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Lluís Comerón, ha afirmat que “és necessari completar el més aviat possible les obres de l’estació de la Sagrera i el seu entorn urbà, tant per connectar adequadament i optimitzar l’ús de la xarxa d’alta velocitat a Catalunya com per completar i millorar el teixit urbà que l’envolta”. Comerón ha afegit que “per garantir l’assoliment d’aquests objectius comuns, cal actuar amb consens, mantenint el lideratge de Barcelona Sagrera Alta Velocitat i vetllant per garantir la qualitat tècnica, arquitectònica i urbana del nou edifici i la seva integració amb l’entorn”. En aquest sentit, Comerón ha assegurat que “els arquitectes volem fer palès que amb la recent licitació del nou projecte d’estació això no ha succeït, i insistim en la necessitat de canviar aquesta dinàmica per tal de construir una estació integrada a la ciutat i que contribueixi a millorar el nivell de benestar dels ciutadans”.

El degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, ha explicat que a diferència del que va passar amb els Jocs Olímpics de Barcelona, “en el projecte de la Sagrera l’Estat no ha delegat la contractació i execució de les obres a la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat de manera que el braç executor és ADIF, la qual té un munt de projectes a gestionar a Espanya i dilueix la importància de la Sagrera tant a nivell de calendari com de recursos”. Segons Casas, aquest esquema “reflecteix una manera centralista d’entendre el paper de l’Estat, que no té cap delegació de serveis ferroviaris a Catalunya”. “L’adaptació del projecte de la nova estació s’hauria de gestionar des de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat”, ha afegit el degà dels economistes, que ha comentat que “caldria preguntar-se perquè no s’incorpora aquesta societat també com a braç executor amb els recursos corresponents”.

Per la seva banda, el degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, Oriol Altisench ha manifestat que “no valen excuses respecte a l’estació de la Sagrera ja que és una infraestructura bàsica per al bon funcionament de la xarxa ferroviària de Barcelona i de Catalunya, tant la d’alta velocitat com la de rodalies, i per a la optimització de la intermodalitat del sistema de transport de l’àrea metropolitana”. Altisench ha afegit que “sota aquest concepte ha estat concebuda per totes les administracions implicades en el projecte, amb el lideratge de la societat pública Barcelona Sagrera Alta Velocitat, de la que formen part l’Estat, la Generalitat i Ajuntament de Barcelona”. Segons Altisench, “ja es disposa d’un projecte que només cal ajustar a la nova situació acordada per les administracions”, que afegeix que “la licitació d’un nou projecte per l’Administració Central va contra el consens d’una proposta de la que ella mateixa va ser partícip.”

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.