Enginyeria a bord: aficions amb vocació tècnica
Qui no ha passat mai un diumenge al matí pujant i baixant d’un tren en miniatura? N’hi ha a molts parcs de Catalunya i són una activitat ideal per a despertar la curiositat tècnica de les famílies i els apassionats del ferrocarril, que poden gaudir d’un viatge a bord d’unes rèpliques quasi exactes a les que han estat funcionant durant molts anys a escassos metres del parc, a la línia de tren de la costa catalana.
Per conèixer-ho de més a prop, hem visitat els preparatius de l’obertura setmanal d’una de les instal·lacions amb més encant que podem trobar al nostre territori. Es tracta del circuit del Parc de Ribes Roges de Vilanova i la Geltrú, amb els seus trens en miniatura com atractiu estrella, que ha esdevingut l’únic circuit d’aquestes característiques a Europa que es troba a escassos metres del mar.
El modelisme tripulat va néixer al Regne unit i es va importar a Espanya als voltants dels anys 70, amb les primeres instal·lacions desmuntables. El primer circuit fix de tot l’estat data de 1981 i està situat al Parc de l’Oreneta a la ciutat de Barcelona, operatiu des de llavors. Aquell mateix any es creava l’AFEVI (Amics del Ferrocarril de Vilanova) aprofitant l’èxit que va despertar un tren en miniatura desmuntable que s’instal·lava tots els diumenges a la ciutat. Anys més tard, l’any 1988, l’alcalde de la ciutat Jaume Casanovas va apostar per la instal·lació del circuit fix al parc de les Ribes Roges, que ha gestionat l’associació des de llavors. L’AFEVI està formada actualment per més de 120 socis, entre ells molts professionals vinculats al ferrocarril (conductors de tren metro, personal tècnic, etc...).
L’enginyer Industrial Jordi Orta n’és l’actual tresorer i porta tota una vida dedicada al món del ferrocarril. Als 16 anys va ser un dels fundadors del Club Ferroviari de Terrassa, i a seva passió va encaminar-lo a treballar amb les maquinàries reals. Fa prop de 30 anys va iniciar la seva carrera professional a Transports Metropolitans de Barcelona, on va anar creixent en diferents departaments com el de construcció, l’oficina tècnica del servei d’autobusos, aprovisionaments fins al departament actual d’Enginyeria de Vibracions de la xarxa de Metro de Barcelona. “En aquell moment no hi havia res, tot s’havia de començar de nou” comenta Jordi.
Els seus extensos coneixements del món del ferrocarril i la seva vocació docent l’han portat també a impartir classes com a professor associat a diverses assignatures de La universitat Politècncia de Catalunya UPC com la de Sistemes Ferroviaris que forma part del màster en Sistemes Ferroviaris i Tracció Elèctrica.
Durant les tasques de manteniment i gestió de l’equipament a Vilanova, es fa palès la il·lusió i compromís de tots els membres de l’associació, des dels més veterans -que porten més de 30 anys a l’entitat- fins a les noves generacions que aporten coneixements i energia per anar actualitzant la instal·lació d’acord amb les noves possibilitats tècniques. Es tracta d’un parc sense tanques, obert al públic els 365 dies de l’any i la instal·lació pateix el desgast propi de la climatologia però també el de l’incivisme. “L’intercanviador rotatiu ha estat vandalitzat en múltiples ocasions, sempre hi ha feina a fer”.
Actualment disposen de 5 trens elèctrics de 6 cotxes plenament operatius i amb capacitat per a més de 15 persones cadascun. La potència és d’aproximadament 2,5kW i funcionen amb bateries de tracció a 24V amb autonomia per a tot un dia d’operació. Dins del garatge podem trobar des d’un vagó per a transport de gasos liquats fins a una locomotora real de vapor a escala, que és un dels models més sorprenents. Dins del món del modelisme tripulat existeixen diferents mides en funció de les dimensions dels vehicles. En el cas d’aquesta instal·lació, les vies son de 5 polzades, amb diversos circuits, túnels, ponts i múltiples intercanviadors. L’estació vol mantenir l’encant de les antigues estacions de finals de segle, amb la seva guixeta de fusta i l’arquitectura característica a l’edifici. La instal·lació actualment transporta més de 20.000 passatgers a l’any.
Als magatzems disposen d’un taller complert per a poder realitzar les tasques de manteniment que es requereixin. “A causa de la desindustrialització, cada cop ens costa més trobar fabricants que ens puguin fer les peces especials per als trens”.
Aquest tipus d’instal·lacions no estan dissenyades sota la normativa EN13814 per atraccions, és per això que la pròpia Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril ha emès unes normes i guies de bones pràctiques per homogeneïtzar els criteris de seguretat i operació.
Els donatius dels bitllets es destinen a les activitats de manteniment i millora de les instal·lacions. L’AFEVI va ser també la impulsora del projecte “Via 0”, unes jornades on la recaptació va destinada a diversos projectes solidaris.
“El món del ferrocarril està vinculat a la societat . Explotació ferroviària és un enorme treball en equip” – afirma Jordi – “És una afició que genera vocació per carreres tècniques i pel ferrocarril”
Des de la seva creació, es calcula que els trens han transportat més d’un milió de viatgers. La instal·lació es troba oberta al públic tots els diumenges de 11 a 14h.