És el mateix manar que liderar? I, un líder és igual que un cap?

Els ànecs salvatges segueixen el líder per com vola i no pas per la sonoritat dels seus cloquejos”. Proverbi xinès. Imagino que hauràs sentit sovint la gran qüestió sobre el líder: neix o se’n torna? La pregunta pot resultar una mica capciosa, però convida a ser contestada. Tot i que, abans de fer-ho, hauríem de definir què hem d’entendre per líder i lideratge. 

Si et sembla bé, comencem definint el que no són. Per exemple, no és allò de Project Team Leader que molts cops hi ha imprès en alguna targeta de visita. Tampoc ho és que un dia ens cridi el cap i ens digui: “a partir d’ara, ets el líder d’aquest equip”. I, per descomptat, tampoc és allò de manar descaradament o veladament.

Al capdavall, doncs, et deus preguntar què és i què implica. En principi, cal dir-te que no serà la direcció qui te’n faci, de líder (si ho fa, considera-ho com una manera amable d’expressar-se. No anirà més enllà). El que sí que pot fer la direcció és nomenar-te cap d’equip, projecte, etc. En aquest cas, assegura’t que, en el nomenament, hi hagi inclòs el poder executiu per fer complir les teves ordres i la potestat per compensar comportaments excel·lents. No ho oblidis, al líder l’escullen els membres del seu equip. I si no ho fan?, et preguntaràs. Bé, en aquest cas no seràs més que un cap més o menys recomanable.  

En aquesta tessitura, el que hem de plantejar-nos és què fer perquè els col·laboradors t’escullen com a líder. Si em permets, jo et recomanaria començar pel més senzill. O sigui: ets un referent per a ells? És a dir, els ajudes quan ho necessiten, els proporciones informació que els faciliti la feina i, finalment, els defenses davant de tercers. Si les respostes són afirmatives es pot dir que vas pel bon camí. Si és el contrari, et puc assegurar que estàs lluny de ser elegit líder.

No obstant això, pots ser un referent d’informació, d’ajuda i de defensa, però encara et queda quelcom més complex, saber: els teus col·laboradors atorguen prestigi a les formes d’influir en la manera que funciona l’equip? M’imagino que et preguntaràs què has de fer perquè els altres t’atorguin aquesta autoritat. T’he de dir que la resposta és fàcil, no tant com executar-la. Vegem, consisteix en el següent: en primer lloc, has de procurar que tots els col·laboradors tinguin les mateixes oportunitats per tenir èxits i desenvolupar-se. Això és un encert. També cal dir-te que, si només ets un referent d’ajuda, segur que et consideraran una bona persona, però no estiguis tan segur que siguis un bon líder. Per ser-ho, t’hauran d’atorgar l’autoritat que dona el prestigi. ?

Professor del curs Lideratge transversal. Influència sense poder jeràrquic, que tindrà lloc el 20 de desembre als EIC.

 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.