Escoles i institucions connecten amb FAIG per a impulsar projectes educatius amb base tecnològica
Dotar les escoles d'equipament tecnològic, però amb projectes significatius i d'aprenentatge vivencial que permeti millorar els resultats a les aules així com la motivació dels alumnes i les ganes d'adquirir coneixements. Aquest és l'objectiu del projecte Fent per Aprendre Imaginant Globalment, conegut amb les sigles FAIG, que impulsa el CESIRE, el centre de recursos pedagògics específics de suport a la innovació i la recerca educativa, del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Encara és un projecte relativament nou, però ja són 150 els centres que formen part d'aquesta xarxa que connecta entitats i institucions col·laboradores amb escoles i instituts amb ganes d'innovar amb una base tecnològica. Aquest dijous, a la Fabra i Coats, mestres i professors que impulsen aquests projectes han pogut entrar en contacte amb les institucions i entitats que en volen ser col·laboradores, en una jornada de treball que busca, precisament, fer els enllaços perquè donin lloc a projectes exitosos.
Enginyers Industrial de Catalunya ha estat una de les institucions que ha participat en la mostra. Amb el conte 'La màgia de l'enginyeria', un relat amb rerefons STEAM que busca divulgar l'enginyeria a les escoles, l'Associació i el Col·legi ja han visitat alumnes d'una quarantena de centres. Amb l'entrada al FAIG es busca continuar la tasca de donar a conèixer la professió i els espais que ocupen enginyers i enginyeres als més petits, així com transmetre'ls la contribució social que realitzen per tal d'incentivar les vocacions tècniques i, d'aquí a uns deu anys, veure més estudiants d'enginyeria a les escoles politècniques. Segons explica Laura Ivern, sotsdirectora de l'Associació i el Col·legi, es poden aportar aquests professionals per explicar "el nostre dia a dia" però també per aportar coneixement tècnic en àmbits com l'aigua, l'energia, la mobilitat o la salut.
En uns termes similars, l'Institut Català d'Energia, l'ICAEN, ofereix als centres tallers i jocs al voltant de l'energia i l'aprofitament energètic o la rehabilitació i la mobilitat elèctrica. Carles Cobo, tècnic i educador de l'ICAEN, explica que en els més grans es pot acabar fent una auditoria energètica del centre i proposar accions per a la millora de l'eficiència. Per Cobo és bàsic arribar a la canalla perquè és "el moment òptim per integrar missatges i petits canvis" alhora que recorda que sovint, nens i nenes són "el motor de canvi a les cases".
En uns termes més tècnics, l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) també proposa tallers. En aquest cas, però, a les seves instal·lacions on es permet als alumnes fer treballs de recerca a partir d'activitats que combinen la teoria i la pràctica i al voltant dels àmbits d'acció de l'institut: la salut, l'energia, el medi ambient o la ciberseguretat. Per Lucía Castillo, divulgadora, tot i que siguin conceptes complexos, els nens de Primària aprofiten aquestes interaccions per poder desenvolupar la curiositat. "És molt important la divulgació a l'ICFO perquè cal que la societat conegui la recerca que fem i quins beneficis els aporta", diu Castillo.
Un dels grups de recerca que ha treballat l'ús de les tecnologies a l'aula és l'Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, que ha participat en diversos projectes europeus i han desenvolupat metodologies per aprendre tecnologies de manera creativa i manipulativa. Un dels projectes que presenten a FAIG és 'Montech' i planteja la pregunta si Maria Montessori seria "fidel al seu mètode" fent ús de les tecnologies o posant-hi aprenentatges, tal com explica Marta Peracaula. Gràcies a la feina amb les escoles que ho han pilotat, els investigadors han fet una guia. A les escoles FAIG els ofereixen les activitats curriculars que han sortit de tot aquest treball.
Començar nous projectes
La II Jornada FAIG busca posar, doncs, posar en contacte institucions i centre però també començar a gestar nous projectes. Per això, la trobada també ha plantejat les primeres reunions entre mestres, professors i institucions per començar a debatre quines preguntes es poden plantejar als alumnes i com pot funcionar un determinat projecte a través d'una imatge inspiradora. Els primers 'match' són una realitat. Ara només falta temps per acabar de gestar la proposta didàctica.