Europa obligarà a equipar els cotxes amb un limitador de velocitat des del 2022
Els nous cotxes que es venguin a la Unió Europea (UE) a partir del maig del 2022 hauran de portar instal·lat un limitador de velocitat intel·ligent, dispositiu que s’estendrà al conjunt del parc mòbil el 2024 i amb el qual es pretén reduir la mortalitat viària en un 20%.
El Parlament Europeu va donar aquest dimarts llum verda per 578 vots a favor, 30 en contra i 25 abstencions a la normativa, que preveu la inclusió en els futurs vehicles lleugers de l’anomenat Assistent Intel·ligent de Velocitat (ISA, per les seues sigles en anglès), un dels 30 nous sistemes per reduir els accidents de trànsit en cotxes, furgonetes, autobusos i camions.
A través de càmeres que detecten els senyals, mapes i dades extretes del GPS, aquest ordinador de bord avisarà el conductor de la velocitat màxima a la qual hauria de circular el vehicle en funció de les circumstàncies de la via, si bé el conductor prendrà l’última decisió i, a més, podrà desactivar el dispositiu quan vulgui. La persona al volant, de fet, haurà també d’encendre el limitador de velocitat cada vegada que engegui el vehicle, l’ús del qual no serà obligatori.
Es tracta d’un primer pas perquè els conductors vagin acostumant-se a aquesta nova tecnologia mentre es van perfeccionant aquests dispositius, encara amb un marge d’error del voltant al 10 %.
El ponent del text al Parlament Europeu, l’eurodiputada conservadora polonesa Róza Thun, descriu el dispositiu com un "sistema intel·ligent que farà que els conductors siguin plenament conscients que estan superant el límit de velocitat". "Això no només ens farà a tots estar més segurs, sinó que també ajudarà als conductors a evitar multes", va declarar l’europarlamentària.
La Direcció General de Trànsit (DGT) espanyola ja havia proposat l’any passat que el limitador de velocitat passés a ser obligatori als vehicles, sota la lògica que la velocitat és "el punt estratègic" de la seguretat viària: a més velocitat es produeixen més accidents i de més gravetat.
Els cotxes, segons la normativa aprovada per l’Eurocambra, també hauran d’anar equipats amb mecanismes de frenada intel·ligent, sistemes avançats d’advertiment per distracció, de manteniment de carril, de detecció de marxa enrere, interfície per a la instal·lació d’alcoholímetres antiarrencada i parabrises que mitiguin els danys causats a ciclistes i vianants en cas de xoc.
També portaran instal·lats un senyal de frenada d’emergència, que ja era obligatori per a camions i autobusos, i un registrador que emmagatzemarà les dades dels segons previs a l’accident i que servirà de "caixa negra" per analitzar les causes del sinistre, sistemes tots ells que també reduiran potencialment les emissions de CO2.