EXPAI: fent transparent la intel•ligència artificial

La intel·ligència artificial és cada vegada més habitual i moltes empreses basen els seus processos en aquests models però desconeixen que darrera hi ha una “caixa negra” que impedeix saber com es treballen les dades. L’encara estudiant de 4t d’Enginyeria Matemàtica a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Javier Rando, es va adonar d’aquesta situació i de la “necessitat” que suposa per a moltes companyies entendre la intel·ligència artificial que tenen darrera i va posar, el desembre de 2020, la “llavor” del que avui ja és EXPAI, una petita start-up que, a jutjar per l’impacte que ha tingut en poques setmanes, té l’èxit assegurat.

Expai
Daniel Hormigo, Javier Rando i Pablo Victoria, tres dels fundadors d'EXPAI

Per fer-ho possible, Rando i el seu primer soci, Daniel Hormigo van desenvolupar tècnicament la seva idea que consisteix en ‘’fer transparent’’ tot aquest procés. Quan la van tenir prou madura, hi van incorporar dos perfils de negoci, Pablo Vitoria i Carles Soler. En una entrevista a Fulls d’Enginyeria, l’enginyer de telecomunicacions i expert en robòtica, Carles Soler, ha explicat que el sistema ideat per Rando permet, en primer lloc, “optimitzar i acabar d’ajustar el model”, però també eliminar els biaixos que incorporen aquest tipus de models i per tant “esborrar un possible pecat original en les dades que donen origen al model”. “Si som capaços de transparentar aquests models, som capaços d’identificar els biaixos”, puntualitza Soler, i per tant, “fer un món més just”.

Fa només un mes que EXPAI s’ha constituït com a empresa i ja estan sorpresos del ressò que han tingut. Reconeixen que estaven convençuts que tindrien èxit perquè són conscients de la utilitat que aportaran a les empreses però també sabien que era una manera de treballar nova sense una necessitat “explícita” del mercat. Però tan bon punt han començat a donar-se a conèixer, han pogut comprovar que clients i inversors els estaven esperant. Per Rando és clar: “Sabem que les necessitats existeixen però les empreses no ho saben”.

Es dirigeixen a empreses ‘data-driven’ que comencen a donar molt valor a les dades que generen i que saben que se’n poden treure noves dades també molt valuoses. Moltes de les companyies que ja s’han posat en contacte amb ells són empreses desenvolupades digitalment i per tant, ja compten amb models d’intel·ligència artificial en tota la seva fundació. A més, també van a buscar les empreses que desenvolupen models per altres empreses i que han vist que EXPAI els pot donar “valor afegit” a la seva oferta. Soler admet que aquest plantejament no se’ls havia ocorregut però que ja han tingut contacte amb empreses que veuen que “unint esforços poden aportar més al client final”. Per últim, explica Rando, han detectat un altre grup d’empreses que encara no utilitzen intel·ligència artificial però que, en canvi, volen apostar-hi de manera “robusta”. En aquesta línia, estan treballant per trobar partners que els ajudin.

Inicis prometedors

Fa poques setmanes que estan constituïts i ja no s’acaben la feina. Soler, que s’hi ha incorporat com a ‘senior advisor’ preveia dedicar-hi algunes hores a la setmana per donar suport al projecte i en canvi, ja van desbordats. Tot i això, no se’n penedeix: “Estic encantadíssim perquè és apassionant començar una start-up tecnològica d’aquest estil”.

EXPAI són doncs, quatre socis, i ja tenen dues persones de suport a l’equip. A més, diversos inversors s’hi han mostrat interessat en detectar-los com una “idea potent i projecte escalable”. Això demostra, diu Soler que els diners hi són o que “hi ha més diner buscant bones idees que idees buscant diners”. Tot i això, han volgut esperar-se a tenir el negoci plenament consolidats.

Fills de la pandèmia

EXPAI ha vist la llum en plena pandèmia de COVID-19, deu mesos després dels confinaments més estrictes. Per això, el seu naixement ha enganxat els quatre socis totalment entrenats al treball a distància i, de fet, han coincidit només dues setmanes i mitja a l’oficina. Tot i que tots provenen de l’entorn de la UPF i de l’ecosistema d’emprenedoria de Barcelona, Rando és de Málaga, Hormigo de Logroño i Vitoria de Canàries tot i que viu a Barcelona, igual que Soler. És, per tant, un projecte amb vocació internacional per respondre a un mercat global. Soler ho té clar ‘’De Poblenou al món’’.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.