Elisava Racing Team: innovació i inclusió en la mobilitat elèctrica urbana
En un moment de transformació del sector de la mobilitat, marcat per la transició cap a solucions més sostenibles i inclusives, l’Elisava Racing Team (ERT) representa el compromís de la universitat amb la innovació aplicada i la formació pràctica. Aquest és un projecte global d’enginyeria i disseny que va néixer el 2018 al centre Elisava, amb un objectiu clar, oferir a l’alumnat l’oportunitat de treballar en un projecte real, on desenvolupar al màxim les seves habilitats i endinsar-se en un sector amb un futur prometedor com és la mobilitat elèctrica.

La seva existència es fonamenta en dos pilars, la motivació i la passió per la innovació i la tecnologia. Any rere any, aquest model és possible gràcies a l’estreta col·laboració entre la universitat, empreses, professionals de la indústria i patrocinadors, que aporten processos de fabricació, materials i coneixement especialitzat.
En la seva edició 2024-2025, ERT elisava7.0, l’equip ha treballat en una maxi-scooter elèctrica urbana dissenyada per eliminar el biaix de gènere que històricament ha marcat el sector de l’automoció. El vehicle combina disseny, innovació, funcionalitat i ergonomia per oferir una solució sostenible, eficient i adaptada a tota mena d'usuaris.
El model integra un sistema de propulsió avançat, compost per un motor elèctric d’altes prestacions i una bateria de tecnologia capdavantera. A més, s’aplicaran tecnologies de fabricació additiva d’última generació per reduir el pes i augmentar-ne l’eficiència.
Formació més enllà de l’aula
Per a Marta Janeras, professora i coordinadora de l’Àrea de Desenvolupament i Simulació del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial i líder del projecte, la importància de l’ERT va més enllà de la creació d’un prototip.
“L’equip va néixer per donar als estudiants l’oportunitat de treballar en un projecte real que acabi amb un prototip funcional. Aquí operen com una petita start-up, amb rols definits i responsabilitats que inclouen des del desenvolupament tècnic fins a la captació de patrocinadors. Això els aporta un alt grau de professionalització i els prepara per integrar-se al món industrial” ha assegurat Janeres en una entrevista per a Fulls d'Enginyeria.
Aquest enfocament permet a l’alumnat integrar competències tècniques amb habilitats de gestió, comunicació i treball en equip, apropant-los a l’entorn real d’una empresa tecnològica.
D'altra banda, Abril Alsina, estudiant i encarregada del disseny del projecte, ha subratllat que la inclusió és un objectiu central. “Vam detectar que el sector de l’automoció està molt enfocat als homes, amb poca presència femenina en el disseny i en l’ergonomia. Per això vam estudiar les necessitats específiques de les dones que utilitzen maxi-scooters i ens vam allunyar de l’estètica agressiva habitual, cercant un disseny més minimalista, fluid i adaptat” ha afegit Alsina.
Alsina ha explicat que l’estandardització de mesures segons l’ergonomia masculina provoca fatiga i incomoditat, i que per solucionar-ho han fet servir Motion Capture per registrar dades corporals femenines i desenvolupar un disseny optimitzat. També ha destacat el valor de la diversitat dins l’equip i ha declarat que “hem treballat sempre en equips mixtos i multidisciplinaris, i aquesta diversitat ha aportat visions noves que fan el projecte més innovador i diferent”.
Fabricació avançada
Estela Sánchez, estudiant i Team Manager de l’ERT, ha combinat la seva experiència en modelatge 3D i gestió d’equip amb la coordinació de la fabricació. “El titani és més lleuger que l’acer i amb propietats intermèdies respecte a l’alumini, però treballar-hi presenta reptes tèrmics i una corba d’aprenentatge important. Vam adaptar el procés a les seves particularitats i validar cada peça per optimitzar-ne el rendiment” ha exposat Sánchez.
Sobre les estructures lattice, Sánchez ha afegit que “vam revisar literatura científica i projectes previs, vam simular digitalment diferents configuracions i vam escollir les més adequades per a cada aplicació”.
La simulació com a clau d’èxit
Per a Joan García, estudiant especialista en simulació i modelatge 3D, la feina prèvia ha estat fonamental. “Hem simulat i revisat cada component, tenint en compte possibles problemes i consultant amb els tutors els punts crítics. Ja hem aconseguit un primer èxit a muntar la moto, i ara volem portar-la al circuit per a la prova final”, ha afirmat.
García ha confessat que espera amb il·lusió el moment de veure la moto en funcionament, assegurant que “seria la cirereta perfecta per tancar aquesta etapa universitària i fer el salt al món laboral amb l’experiència d’haver treballat en un projecte tan complet”.
L’èxit del projecte s’ha sustentat en una sòlida xarxa de patrocinadors que han aportat processos, materials i assessorament tècnic especialitzat. Segons el mateix equip, aquesta col·laboració és un factor imprescindible per assolir resultats d’alt nivell i garantir la continuïtat de l’Elisava Racing Team com a laboratori d’innovació en mobilitat elèctrica.