Felicitat laboral, determinant pel futur empresarial

La feina, fins no fa gaire temps, s'ha considerat únicament com un mitjà per obtenir ingressos i guanyar-se la vida. Ser feliç durant la jornada laboral no formava part dels requisits que cal tenir en compte a l'hora d'acceptar una feina. El Segle XXI ens ha portat un canvi de paradigma respecte a la relació de la nostra vida amb el treball. Això és el que s'ha tractat a la taula rodona Felicitat laboral, qüestió de supervivència empresarial, on s'han presentat les claus de la satisfacció i la motivació al lloc de treball, organitzada pel GT Lideratge Humà i Transformador de la Comissió de Lideratge Empresarial d'Enginyers Industrials de Catalunya.

L'objectiu de la jornada ha estat parlar de coses concretes que es poden fer a les empreses per assolir això que persegueixen sempre i que no assoleixen del tot, que és tenir la gent compromesa, satisfeta, motivada en el lloc de treball. "Són estats on és molt difícil tenir sempre la gent satisfeta, motivada. Són moments de felicitat que possiblement es donen perquè les empreses creem l'entorn perquè es donin les condicions perquè apareguin aquests moments" ha afirmat un dels ponents, Francesc González, doctor en enginyeria industrial i director general de l'AQPE.

Aquests estats s'assoleixen per dues vies, segons González. Una que té molt a veure amb la mateixa personalitat, l'aportació personal i la manera en què la gent individualment va a la feina. Però des de l'òptica empresarial i des de l'òptica de la direcció d'empreses, a la comissió de lideratge empresarial es troben treballant i parlant de coses concretes que es poden fer. Això es tradueix en un bon lideratge, bones perspectives, bones condicions de treball i una bona comunicació. "Demostrar uns valors i treballar amb equip és una cosa que depèn de l'actitud directiva" ha assegurat González. 

Segons Glòria Forns, farmacèutica, consultora i formadora en benestar organitzacional, les principals conclusions a les quals han arribat amb la jornada han estat que "la felicitat laboral no és un tangible que es pugui mesurar, sinó que és un tema subjectiu de les persones que treballen en aquell entorn laboral". El que sí que poden fer les empreses és participar perquè les persones es comprometin a les organitzacions en què treballen. Les organitzacions poden treballar en diferents aspectes que s'han parlat durant la jornada, com ara són les mesures higièniques, que ja són les bàsiques, però també la motivació, el reconeixement o l'autonomia. Han de posar la persona en el centre de l'estratègia, donant-li cert control de certes decisions i treballant perquè senti benestar. També serà important escoltar les seves necessitats reals i, a través d'aquesta escolta, entendre si realment el que està fent l'organització tindrà un resultat i una rendibilitat de la inversió.

El camp de la felicitat a la feina acumula estudis i investigacions els resultats dels quals ressalten la importància d'aquest benestar laboral. Els ponents han coincidit en el fet que la felicitat en el treball és una de les claus per aconseguir la motivació i el compromís dels nostres col·laboradors des de l'òptica de la mateixa actitud personal però també de les bones pràctiques empresarials. Els treballadors ja no en tenen prou amb una feina remunerada sinó que volen que també tingui un propòsit i valgui la pena.

La felicitat a les empreses

"Fora d'Espanya, a Mèxic o als Estats Units, sí que treballem amb empreses del sector industrial" ha explicat Antonio Rodríguez, advocat, fundador i CEO de l'empresa Efficient Happiness, dedicada a optimitzar l'estat emocional de les organitzacions. Sobre si les empreses industrials es troben fent un bon treball, el CEO ha respost que "hi ha de tot, al final depèn de la persona i depèn del país, hi ha una voluntat determinada, però sí que és cert que queda molt camí per recórrer". "El camí no és un camí difícil, simplement és un camí d'oportunitats per anar cap a millor" ha afegit.

Les dades confirmen els resultats positius que l'empresa de Rodríguez té en organismes on la cohesió personal dels equips és extraordinària, el que després reverteix en resultats en els moments difícils. Això es tradueix en un millor rendiment, en què hi hagi unitats de negoci que no tanquin i que no s'hagin de deslocalitzar. "Queda camí d'oportunitat i queda tot per fer" ha sentenciat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.