Hedyla: buscant l'òptima distribució d'última milla

Optimitzar la feina dins de grans magatzems logístics. Aquesta era la primera idea de Hedyla, una start-up constituïda per dos enginyers de telecomunicacions i un enginyer informàtic que el maig del 2019 van crear la seva pròpia empresa. Guillem Muñoz, Ismael Rodriguez i Andreu Araque ja venien de treballar junts en una altra start-up on van desenvolupar un projecte en aquest àmbit, i van veure que el sector tenia futur. La companyia, però no hi volia apostar i com que ells creien que hi havia mercat i es van plantar pel seu compte.

En poc més d'un any, el projecte ha pres forma i s'ha anat adaptant a les necessitats del sector. En un primer moment es va focalitzar en optimitzar els recorreguts dins d'un magatzem, tenint en compte la localització dels articles per reduir i les persones que hi treballen. Van veure però, que la seva eina era útil en magatzems realment grans i que, en canvi, no hi havia tants operadors que complissin aquestes condicions. Els que si que ho complien, com per exemple, XPO Logistics amb 150 persones treballant en un magatzem, podia reduir les distàncies a recórrer en un 10%. Així ho ha explicat en una entrevista, als Fulls d'Enginyeria, el seu cofundador, Andreu Araque, conscient que en capacitats més petites, poca cosa s'hi podia fer. ''Què pots optimitzar en un magatzem on treballen dues persones?'', qüestiona Araque.

Per això, els tres joves van anar evolucionant el projecte cap a la logística i l'optimització de la distribució de l'última milla, un ''nínxol'' que els demanaven les companyies amb qui es posaven en contacte per oferir-los els seus serveis. Guillem Muñoz, també cofundador, explica que moltes empreses que oferien serveis similars es dedicaven a digitalitzar, és a dir, a oferir una aplicació mòbil per confirmar demandes. ''No estaven centrats en optimitzar tota una flota''. I això és el que han anant evolucionat.

Així, es van centrar en aconseguir que el seu producte, en funció de les condicions de cada companyia, com són les hores de repartiment, les hores dels conductors, la flota disponible, la tarificació de cada conductor, etc., elaborés un ''pla òptim'' per a cada client. Així, per exemple, una companyia com Dia, que serveix des d'un sol punt a tot Catalunya amb una flota de més de cent vehicles, podia millorar els lliuraments canviant els repartiments, alguns torns i sempre mantenint la feina als conductors.

El model de negoci de Hedyla aposta per una llicència per vehicle i un període d'adaptació a les restriccions de cada client i les seves necessitats. I és que per exemple, un dels primers clients que va confiar amb els seus serveis va ser Fedefarma, que prima donar un millor servei, garantint el lliurament en quinze o trenta minuts. Campofrío, en canvi, prioritza optimitzar la flota i sortir amb 40 camions en comptes de 50, estalviant en combustible i també emissions de CO2. Segons els cofundadors de Hedyla, l'optimització pot oscil·lar entre el 10 i el 20%.

A més, la solució que planteja Hedyla també pot reduir el temps de planificació. A Vila Viniteca, per exemple, els conductors dedicaven molt temps a decidir les rutes de cadascun d'ells. La solució de Hedyla els ha permès planificar el dia anterior i per tant, els transportistes ja ho tenen tot preparat quan comencen la jornada. Així, poden començar a repartir entre una hora i dues abans, amb rutes més curtes, amb menys temps. ''Compleixen horaris i viuen millor'', diu Araque.

En aquest sentit, Araque recalca que cal ''lluitar'' contra la visió que la tecnologia elimina treballadors. ''Nosaltres tenim consciència amb aquests temes i ens preocupa'', especifica Araque. Per això, treballen amb l'eficiència sense afectar el nombre de llocs de treball. Intenten, diu Araque, que l'empresa entengui que el sistema no substitueix ningú i que els treballadors ho vegin com a ''eina de suport'' que els doni benefici a ells, de manera que s'intenta tenir en compte la seva opinió, com a ''principals usuaris'' de l'eina.

Ús d'intel·ligència artificial

Hedyla es basa en l'ús d'intel·ligència artificial per processar totes les dades que genera una empresa i que limita la seva acció en el repartiment. Muñoz explica que moltes companyies parteixen d'una situació que no es pot solucionar ''de manera humana''. Per exemple, moltes companyies utilitzen el codi postal per assignar repartiments a cada conductor, que és la manera ''més fàcil però no més òptima''. Amb la computació de les dades, explica Araque, els algoritmes poden donar millors resultats. L'empresa pot monitoritzar en tot moment on és la flota i el programa adapta les rutes a les diferents circumstàncies que les pugui afectar com pot ser el trànsit, els horaris dels clients o les capacitats dels vehicles.

Les dificultats de començar

Els fundadors de Hedyla ja venien d'una start-up i van apostar per un altre model, que no impliqués necessitar finançament per començar a operar. Van decidir doncs, desenvolupar primer el projecte i començar a vendre'l i deixar la vessant de buscar finançament per una segona fase. Amb aquest sistema, però, van haver de començar convencent els responsables de les companyies a través de proves per demostrar la seva eficàcia i reconeixen que no va ser fàcil. Tot i això, admeten que els va anar bé: ''ens va obligar a desenvolupar i posar en funcionament tots els projectes i per tant, anar amb el producte més desenvolupat cap a altres clients'', diu Araque. També els va ajudar a definir un target de client molt concret: companyies amb una facturació superior als 100 MEUR, l'únic perfil que pot aprofitar l'optimització de les operacions.

Hedyla ha estat una de les empreses beneficiàries de l'ajut d'ACCIÓ i ha rebut 75.000 euros per a l'execució del pla de negoci inicial, enter altres despeses. A més, també ha estat seleccionada com una de les 50 start-ups pel Data Market Services el 2019. Actualment ja tenen una desena de clients, que els han deixat una facturació, durant el 2019 (si es calcula coms i haguessin operat durant tot lany) de 150.000 euros i, esperaven millorar la xifra aquest 2020. La COVID-19, però, no els ha fet perdre clients però si retardar alguns contactes i contractes perquè la gent ''no està tan disposada a invertir en processos'', diuen els fundadors de Hedyla.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.