Incorporació a gran escala d'autobusos amb piles de combustible per reduir les emissions del transport públic

Ja està en marxa el primer desplegament a gran escala a Europa per incorporar 139 nous autobusos que funcionen amb piles de combustible (PC) i no generen emissions en nou ciutats europees. Aquesta incorporació es produirà en dues fases: en la primera d'elles, diversos operadors d'autobusos d'Alemanya i el Tirol del Sud (Itàlia) s'han associat per adquirir 63 autobusos que funcionen amb cèl·lules de combustible per als sistemes de transport públic.

La contractació conjunta forma part de les activitats del projecte finançat amb fons europeus JIVE (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe). El projecte va crear-se amb el propòsit d'incorporar al voltant de 140 d'aquests autobusos a les flotes de nou ciutats pertanyents a cinc països europeus, el primer desplegament tan gran a Europa.

Projecte JIVE. Rumb a una comercialització plena

Aquest projecte, centrat en un model de transport que no generi emissions, va arrencar fa uns mesos. Ben Madden, director d’Element Energy i coordinador del projecte a Regne Unit, ha explicat que adoptar una estratègia coordinada per a l'adquisició d'un gran nombre d'aquests autobusos facilita un nivell més gran de normalització i una reducció significativa de la despesa, propiciant que les ciutats aconsegueixin fer realitat els seus ambiciosos plans d'implantació d'autobusos que no generen emissions.

Els autobusos que funcionen amb piles de combustible d'hidrogen ja han demostrat la seva efectivitat en una sèrie de projectes europeus. No obstant això, encara existeixen barreres significatives per a la seva plena comercialització. La principal és que, comparats amb els autobusos convencionals, els que empren PC tenen uns costos de manteniment més elevats. També cal comptar amb una trava comuna per a la majoria de noves tecnologies: la necessitat de satisfer la demanda garantint la disponibilitat i la fiabilitat del producte. Finalment, ha d'establir-se una infraestructura de recàrrega de combustible àmplia.

Segons JIVE, la contractació coordinada, en la qual múltiples ciutats i regions poden iniciar processos conjunts, permetrà orquestrar comandes més grans a cada proveïdor, afavorint així les economies d'escala. A més, el projecte està provant noves estacions de proveïment d'hidrogen amb capacitat per assortir a flotes de més de vint autobusos. Això servirà per a reduir el cost de l'hidrogen i comprovar el grau de fiabilitat del sistema al nivell de comercialització requerit —superior al 99%—.

Treure el màxim benefici a les piles de combustible d'hidrogen

Segons un informe del Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic, el sector del transport és responsable de més d'una quarta part de les emissions mundials de CO2 i és un dels àmbits en què les emissions de gasos d'efecte hivernacle està creixent de manera més accelerada. Per mitigar això, es considera fonamental la introducció de vehicles amb baixes com a alternativa. Les piles de combustible d'hidrogen es consideren una font de combustible no contaminant, ja que la combinació dels gasos d'hidrogen (H2) i oxigen (O2) produeix aigua, electricitat i calor en lloc de subproductes perjudicials derivats de l'ús de carburants fòssils en els motors de combustió interna.

D'aquesta forma, JIVE ofereix a governs locals i nacionals una opció viable per aconseguir els seus objectius en matèria de reducció d'emissions. Així mateix, una implantació reeixida dels autobusos amb PC podria impulsar l'ús d'hidrogen en altres vehicles com puguin ser turismes i vehicles comercials com a camions i furgonetes. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.