La ZBE pot no ser suficient per reduir la contaminació a Barcelona

Aquest dimarts ha entrat en vigor el règim sancionador de la  Zona de Baixes Emissions de Barcelona, després de la moratòria establerta des de l'abril per la crisi de la COVID-19. Amb multes d'entre 100 i 500 euros, la mesura busca que els turismes i motocicletes sense distintiu ambiental no circulin per la ZBE entre les 7h del matí i les 20h del vespres dels dies feiners. L'Ajuntament de Barcelona calcula, per les dades captades per les càmeres de la ZBE, que actualment els turismes i motos que circulen sense etiqueta suposen el 3% del parc circulant de la ciutat, el que serien uns 15.000 vehicles. Des de l'1 de gener, quan va entrar en marxa la mesura però encara no se sancionava, s'han enviat un total de 42.090 avisos a vehicles sense el distintiu.

Amb aquesta mesura, l'Ajuntament de Barcelona confia en reduir la contaminació a la ciutat que, precisament, va caure un 43%, en els nivells de NO2, durant el confinament. Malgrat tot, entre l'abril i el juliol s'ha mantingut una tendència a l'alça.

Un estudi de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular d'Enginyers Industrials de Catalunya (EIC) posa de manifest, però, que la ZBE ''pot no ser suficient'' per reduir la contaminació de Barcelona. Per això, la Comissió demana apostar per altres accions molt més ambicioses i complementàries per aconseguir que els nivells d'òxids de nitrogen i de partícules PM10 romangui a valors acceptables, tal com ja van avançar el juliol passat els Fulls d'Enginyeria en aquest article.

L'estudi d'Enginyers Industrials de Catalunya, elaborat amb dades de l'Ajuntament de Barcelona, el Port de Barcelona, l'Institut Cerdà, el Departament de el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, entre d’altres fonts, mostra que durant les setmanes de màxim confinament al mes d'abril hi va haver una reducció del 75% del trànsit rodat i del 77% del transport de passatgers i 10% del de mercaderies al Port de Barcelona. La contaminació, en canvi, es va reduir entre un 50 i un 70%  i es van assolir valors inferiors als 40 i 20 mg/m3 pels diòxids de nitrogen i les partícules respectivament, que son els valors mitjans recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS). 

La presidenta de la Comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular, Concha Zorrilla, destaca que durant aquelles setmanes ''només'' es van assolir els valors mitjans recomanats per l'OMS pels diòxids de nitrogen i les partícules que són inferiors als 40 i 20 µg/m³”. Per la seva banda, la també membre de la mateixa Comissió, Sílvia Nadal, considera que el fet que durant el mes de maig, amb un increment de l'activitat i diferents condicions meteorològiques, els valors d'òxids de nitrogen i de partícules augmentessin considerablement i, en algunes hors del dia, se superessin els valors mitjans anuals per l'OMS, demostra que la geolocalització de Barcelona fa que sigui ''molt sensible a alteracions meteorològiques'' i que, per tant, es donin episodis d'elevada contaminació ''amb activitat mínima i emissions contaminants inferiors a les que s'aconseguiran amb l'aplicació de la ZBE''.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.