Intel•ligència artificial per a més productivitat en la logística

L'empresa catalana SmartMonkey ha creat una plataforma web que, mitjançant intel·ligència artificial, ofereix recomanacions en temps real a les empreses logístiques per automatitzar l'organització de rutes, incrementar la productivitat i reduir costos segons una anàlisi del seu comportament històric a l'hora de distribuir mercaderies amb l'objectiu de fer-la més eficient. És una plataforma web que recopila i analitzar la informació de cada empresa, així com les rutines dels seus clients pel que fa a rutes habituals, horaris d'obertura o temps de gestió, per automatitzar el seu funcionament tot millorant la seva productivitat i reduint costos operatius, sense necessitat d'intervenció humana.

Segons explica el CEO d'SmartMonkey, l'enginyer Xavier Ruiz, un dels reptes tècnics operatius del sector logística és la ''gestió de la informació''. Fins ara, afegeix Ruiz, es feia manualment de manera ''més costos i ineficient''. SmartMonkey fa servir el big data i la intel·ligencia artificial per automatitzar le tractament d'aquestes dades i ''donar valor a la informació que les empreses ja tenen i que sovint no saben com utiltizar''. La plataforma es basa en algoritmes desenvolupats per la companyia que processen tota aquesta informació per fer suggeriments als usuaris per optimitzar les seves rutes segons les condicions reals de l'entorn en tot moment. Amb aquest aprenentatge automàtic, la plataforma és capaç d'analitzar la informació de cada empresa i entendre el seu comportament per poder-la guiar a l'hora de prendre decisions.

És un procés automàtic de buidat de dades que procedeixen del sistema intern d'organització de l'empresa i del seu sistema de GPS, que la plataforma interpreta sense intervenció humana. Per exemple, si un repartiment s'inicia habitualment a primera hora del matí però el client no està disponible fins la tarda, la ruta hauria de començar més tard perquè sigui ''efectiva i no perdre temps'', explica Ruiz. El CEO d'SmartMonkey destaca que la solució de la companyia es diferencia per ''la capacitat d'aprenentatge de les dades històriques de cada empresa i la seva interpretació en base a condicionants reals amb què s'ha trobat anteriorment.

Segons les dades d'SmartMonkey, una bona planificació pot incrementar la productivitat d'un repartidor fins a un 30%, reduir temps de desplaçaments i per tant, estalviar combustible, limitar les emissions i reduir el nombre de vehicles en circulació a la ciutat. Amb això, diu Ruiz, una empresa pot incrementar el seu negoci entre un 5 i un 10% sense costos afegits.

Logística i COVID-19

Durant la crisi sanitària provocada per la Covid-19, l’empresa ha col·laborat activament oferint la seva solució per millorar l'eficiència de les unitats d'hospitalització a domicili, a més de donar suport a associacions que reparteixen aliments a famílies desfavorides.

Com funciona el software d'SmartMonkey?

El software de SmartMonkey consisteix en una aplicació web que es pot integrar en els propis sistemes que utilitza cada empresa o en el dispositiu GPS que ja utilitza per organitzar els seus desplaçaments. Aquest sistema fa suggeriments als responsables de cada empresa per tal que puguin organitzar les rutes logístiques i els seus recursos de manera més eficient, a partir de l’aprenentatge automàtic de les dades que proporciona l’experiència de cada client. Entre d’altres, el software de SmartMonkey ofereix informació per determinar amb més exactitud on es troba un punt d’entrega i definir la millor ruta per arribar-hi, recopila dades sobre el perfil dels conductors i els seus patrons de comportament, o analitza el comportament dels clients per determinar els millors horaris per fer cada operació.

Aquest projecte d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- en el marc del programa Nuclis d’R+D Empresarials cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins del Programa Operatiu de Catalunya 2014-2020. A Catalunya hi ha 179 empreses que treballen en l’àmbit de la intel·ligència artificial i que ocupen 8.483 treballadors i facturen de manera agregada 1.358 milions d’euros vinculats a aquest àmbit. 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.