La demanda de robòtica, a l'alça

És evident que l’actual pandèmia augmenta ràpidament la demanda de robòtica i també agilitza molt el desenvolupament de solucions desplegables i el seu ús generalitzat. Per exemple, actualment, amb problemes de personal a causa de les demandes als hospitals, més la necessitat de reduir la propagació de la infecció, i amb empreses, hostaleria i indústria que busquen mantenir el distanciament social tot mantenint la seva productivitat, veiem que la demanda de solucions de robòtica continua augmentant.

Per ser més concrets, podem veure que hi ha demanda d’un major ús de l’automatització i la robòtica per donar suport als humans amb feines que requereixen molt de temps i que suposen un major risc d’infecció, com ara el lliurament d’aliments i medicaments als hospitals i la desinfecció automàtica d’espais públics En aquest sentit, alguns dels nostres projectes europeus de col·laboració ens han ajudat realment a avançar en el desenvolupament i la prova de solucions actuals i noves.

Una solució que ha tingut molta cobertura mediàtica des del cantó nostre es diu Fast AV (desplegament ràpid de vehicles autònoms). Es tracta de bases robotitzades mòbils que poden lliurar coses a un hospital i que es van desplegar aquí a Barcelona i amb molt bons resultats. La idea darrere d’això era tenir robots que poguessin recollir paquets, subministraments mèdics i menjars i lliurar-los al voltant de l’hospital, o fins i tot a les habitacions dels pacients. Això també pot reduir potencialment la propagació de la infecció, ja que els robots faríen lliuraments en lloc dels treballadors sanitaris.

Durant aquesta pandèmia, el que també és indiscutible és la necessitat real de solucions amb interacció: robòtica amb IA que pugui interactuar físicament, per exemple, amb pacients i que faci més fàcil i segura la feina d’infermeres i metges. No obstant això, molts robots socials sovint s'han dissenyat simplement per a la interacció reactiva d'un sol usuari. Per tant, la tecnologia d’interacció humà-robot (HRI) actual, en general, preveig que es continuarà adaptant ràpidament per satisfer les necessitats progressives d’interaccions socials.

Pel que fa a la  IA i altres programes, a través del projecte europeu SHAPES, som socis, treballarem amb socis de tota Europa per integrar diversos programes SHAPES als nostres robots ARI i TIAGo, com ara ROSA Chatbot de Clínica Humana, jocs de SciFY i el sistema de reconeixement d’emocions TREE. En això estem provant un robot que funciona a cases de gent gran. Això proporciona assistència immediata a través d'un operador que pot donar consells, però també ofereix un servei de telepresència per a la família.

Un altre projecte sanitari en què participem és el projecte SPRING. A través d’aquest projecte hem desenvolupat una solució robòtica que serà el primer filtre per als pacients que arriben a la recepció d’un hospital. Els robots ARI utilitzats en aquest projecte tenen funcions com ara una pantalla tàctil i reconeixement de veu. També estem buscant afegir una càmera tèrmica per comprovar les temperatures i també per donar la possibilitat de parlar remotament a través del robot a un professional sanitari. Una vegada més, això redueix el contacte físic i la propagació potencial del virus.

Actualment, el nostre robot TIAGo Base s’està adaptant per funcionar com ADR - Robot de desinfecció autònom - el robot de desinfecció és una solució autònoma que pot realitzar la desinfecció en hospitals i espais públics mitjançant els seus llums UV-C. Va a les zones contaminades en lloc del personal de neteja, protegint a aquest de possibles fonts d’infecció.

Finalment, també veiem una tendència de les empreses que demanen funcionalitats addicionals als robots que ja tenen. Per exemple, la nostra solució StockBot permet a les botigues tenir una visualització en temps real dels nivells d’estoc d’existències i, per tant, poder demanar més existències abans que s’esgotin a la botiga. La funcionalitat addicional que estem desenvolupant aquí és la possibilitat que el robot netegi i desinfecti articles de la botiga que entren en contacte amb membres del públic.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.