'La màgia de l'enginyeria' agafa "impuls"

La Natina Isart és enginyera industrial, però per un dia canvia la seva feina habitual per una aula de 1r de Primària i una altra de 3r. És a l'escola L'Amistat de Figueres i abans que res pregunta als nens i nenes què volen ser de grans. Metges, bombers, veterinaris, mestres... Cap diu que vol ser enginyer ni enginyera. És el moment d'ensenyar-los els objectes amb els quals ha treballat (provetes, microscopi, i altres), mostrar-los un vídeo i començar a despertar l'interès entre l'alumnat. I ho aconsegueix perquè pregunten, proposen i imaginen solucions que volen posar ells. En acabar la sessió torna a fer la pregunta sobre què volen ser de grans i ja surt més d'un infant amb ganes d'enginyeria. Missió complerta.

La Natina és una de les quatre enginyeres que aquesta setmana han visitat l'escola L'Amistat de Figueres per completar el treball que s'està fent a les aules al voltant del conte La màgia de l'enginyeria, un conte que han rebut recentment com a obsequi dels 160 anys de l'Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya i que serveix de palanca per treballar l'enginyeria i els àmbits que ocupa. "Sempre es pot encarar tot cap a l'enginyeria", reconeix la Natina, que admirada explica que entre els que van dir que volien ser futbolistes va sorgir la idea de treballar un projecte de pilota"

subscriu-te

 

La Carla Feliu també hi ha anat. En el seu cas s'ha dedicat a infants de 2n i 3r de Primària, just el públic que busca el conte. "Va anar molt bé que ja haguessin llegit el conte perquè ja estaven molt situats en el tema", diu la Carla en declaracions a Fulls d'Enginyeria. Reconeix que entre els alumnes hi ha molta inventiva i que, per exemple, li van preguntar coses tan tècniques com ara com arribava l'electricitat a la mànega que carrega els vehicles elèctrics o de què estan fetes les plaques solars. També curiositats, com ara si la carrera és difícil o què cobren els enginyers.
Treballant a Agrienergia, la Carla ja havia participat en iniciatives semblants per promoure l'energia a les escoles i s'ha ofert per portar l'enginyeria a les aules. "Són aspectes que els nens i nenes veuen allunyats, però que, en canvi, són del tot quotidianes i val la pena que ho sàpiguen", explica.

Al grup que ha atès Núria Bartrolich, regidora d'Urbanisme, Medi Ambient, Habitatge i Mobilitat a l'Ajuntament de Figueres, els ha tret la seva maleta de treball amb alguns dels estris que fa servir al seu dia a dia. El que més ha cridat l'atenció, un làser, per mesurar. Però també els ha mostrat la llibreta "important per apuntar els problemes que li plantegen, perquè els enginyers busquem solucions als problemes", explica.
Bartrolich, que es dedica, doncs, a l'enginyeria civil, explica que els nens i nenes s'han entusiasmar molt i que han començat a relacionar el que explicava amb coses que han passat a casa seva o més properes. No s'ha sorprès perquè ja coneix l'escola i "el seu ADN STEAM" i s'ho ha passat molt bé. "Ha estat molt bonic que quan explicaves alguna cosa que els cridava l'atenció s'atabalaven perquè en volien saber més". Això, ha passat, per exemple, quan ha explicat – sense ànim d'avançar-se- que una companya seva treballa a Port Aventura. "S'han tornat bojos", explica, satisfeta.

L'impuls de 'La màgia'

L'Amistat de Figueres ha estat la primera escola que ha combinat la lectura de La màgia de l'enginyeria amb una activitat amb enginyeres. L'equip directiu es va posar en contacte amb Enginyers Industrials de Catalunya arran de la presentació del conte a la jornada de docents STEAMCat, del Departament d'Educació. Els va semblar que podia ser "l'impuls" per treballar al centre aquest curs. L'Amistat és una escola que funciona per projectes. Cada any tenen un "impuls" que els condueix a treballar certs conceptes a l'aula i els dona empenta per tirar endavant alguns projectes. Enguany, l'enginyeria pren protagonisme – i per això, la importància d'explicar La màgia de l'enginyeria a l'aula- i els servirà per completar la proposta del Consell Comarcal: els drets de les persones grans. A més de descobrir què és l'enginyeria, els nens i nenes de L'Amistat investigaran l'edatisme i proposaran solucions per garantir aquests drets. El repte és acabar creant un enginy que doni suport a la gent gran.

Fa quatre anys que són una escola STEAM i tal com explica la cap d'estudis, Núria Granés, els projectes han anat millorant. Aquest curs, els mancaven els experts que havien visitat els alumnes altres anys i a la trobada STEAMCat, van "fer el clic" per incorporar les enginyeres al projecte del curs i treballar l'edatisme amb aquesta perspectiva. Han començat a llegir i treballar el conte amb les tutores a l'aula. "Si a un nen li parles d'un flequer o una doctora, saben què és. Si li preguntes per una enginyera, no", relata. Per això, creu que La màgia de l'enginyera "apropa la figura" per poder treballar conceptes i coneixements. Si tenen certs coneixements acadèmics i vivencial, els alumnes hi troben interès i motivació i "l'aprenentatge queda", diu Granés.

El recorregut de La màgia de l'enginyeria

Les escoles i biblioteques de Catalunya han començat a rebre aquest mes de gener un exemplar de La màgia de l'enginyeria. Més d'una vintena s'han posat en contacte amb Enginyers Industrials de Catalunya per poder organitzar activitats relacionades amb el contingut del llibre amb la col·laboració d'enginyers i enginyeres amb ganes d'explicar i promocionar la professió. Per tant, seran moltes les escoles que al llarg d'aquest curs podran gaudir i aprendre conceptes nous amb el rerefons de fer atractiva una professió desconeguda, eliminar els estereotips i motivar, sobretot nenes, a convertir-se en les enginyeres que caldran en el futur.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.