La ‘màgia’ de les STEAM arriba als docents

Digitalitzar el sistema educatiu invertint en pissarres tàctils, kits digitals i portàtils és una de les accions que el Departament d’Educació ha dut a terme gràcies als fons Next Generation. La setmana passada, el Govern va aprovar la darrera fase d’aquest Pla d’Educació Digital, una mesura que segons afirma la consellera d’Educació Anna Simó ajuda millor a combatre l’equitat, més enllà dels plans contra la segregació escolar i eines més quirúrgiques). Però la titular té clar que tot això no són “un objectiu en sí”, sinó que la finalitat per disposar d’aquestes eines és “millorar objectius educatius”.

Per Simó, l’alumnat que omple les classes de Primària i Secundària actualment s’incorporarà al mercat laboral i necessitarà unes competències digitals específiques. “No ens podem permetre les bretxes”, ha advertit Simó fent referència a les escletxes socials i també de gènere que es donen en l’àmbit digital. “Hi ha alumnes que no els passa pel cap fer estudis STEAM”, ha alertat la consellera. I ha fet una crida al professorat: “Vosaltres sou els agents per fer possible el canvi, cal sacsejar les formes d'aprenentatge".

Simó ha fet aquestes declaracions en el discurs inaugural de la jornada de la comunitat STEAMCat que ha tingut lloc aquest dimecres a la Fundació Universitària del Bages (FUB), a Manresa. Més de 200 docents s’han congregat per reflexionar sobre el pensament crític i les activitats en aquest àmbit. “No hem de tenir por de la digitalització i la tecnologia, sinó al seu mal ús o abús”, ha sentenciat Simó, que veu també, la necessitat de potenciar aquestes eines en català i aprofitar-les per fomentar les vocacions STEAM.

Un conte per a les STEAM

Precisament fomentar les vocacions STEAM és un dels objectius de La màgia de l’enginyeria, el conte que ha editat Enginyers Industrials de Catalunya amb Abacus i que aquest dijous Laura Ivern, sotsdirectora d’EIC i ànima del projecte, i Elisenda Rosanas, autora del relat, han presentat davant dels mestres i professors que ocupaven la sala. Rosanas ha explicat el procés creatiu d’un conte que presenta set àmbits d ela vida quotidiana dels nens i nenes on darrera hi ha enginyers i enginyeres treballant, aposta pel contingut tècnic explicat en paraules i vocabulari adequat pels nens i presenta set personatges reals que actualment estan en actiu en empreses catalanes dels àmbits esmentats.

Ivern ha explicat algunes de les propostes pedagògiques que s’han anat gestant més enllà del mateix conte – que començarà a arribar a totes les escoles a partir d’aquesta setmana com un obsequi en el marc del 160è aniversari de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya i ha ofert l’experiència dels enginyers i enginyeres per ajudar a traslladar en activitats el rerefons de La màgia de l’enginyeria que no és altre que donar a conèixer als més petits la professió enginyera i la seva contribució social i al benestar de les persones.

Anna Simó ha recalcat que de la mateixa manera que les matemàtiques són interessants quan els nens i nenes saben que són necessàries per l’art, la música i una gran quantitat de disciplines, La màgia de l’enginyeria pot ser una eina més per “despertar la curiositat dels nens i nenes que volen saber com són les coses”.

El pensament crític, eix de la jornada

El pensament crític a les STEAM ha estat l’eix d’aquesta jornada de treball. A la lliçó inaugural, la professora i pedagoga Irene de Puig ha definit pensament crític com la forma de pensar “responsable i relacionada amb la capacitat d’emetre bons judicis” i ha donat alguns consells per treballar i implantar aquest pensament crític a les aules, com ara deixar enrere els estereotips o els prejudicis i ser sempre sensible al context. De Puig ha ressaltat la importància de treballar en aquesta línia i recuperar un estil “lent” de vida en un moment que la necessitat imperiosa és l’adaptació als canvis constants de la societat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.