La nova estació de La Sagrera - Sant Andreu: tot un canvi urbanístic
L'actual fase d'obres de la nova estació d'Adif Alta Velocitat de La Sagrera i la nova àrea de centralitat urbana, el projecte La Sagrera - Sant Andreu, ha afectat temporalment els serveis dels Trens d'Alta Velocitat. En una visita organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalinya a les obres, s'ha explicat que el pla implica una de les reformes ferroviàries i urbanes més profundes i complexes de la ciutat de Barcelona. Actualment, les obres s'enfoquen en la construcció d'estructures a la zona logística de l'estació de La Sagrera, el que ha comportat la supressió temporal d'una de les vies dels serveis d'alta velocitat. A causa d'això, el tram entre Barcelona-Sants i Bifurcació Mollet de la línia d'ample internacional circula en règim de via única.
El projecte La Sagrera - Sant Andreu, que integrarà transport públic d'alta velocitat amb rodalies, metro, autobusos interurbans, carrils bici i accés directe soterrat a les rondes i les autopistes des del Nus de la Trinitat, busca ser un nou centre d'activitat econòmica i comercial i una zona de creixement urbà sostenible amb una gran oferta d'habitatges. Ocuparà 168 hectàrees de superfície, de les quals 48 seran parcs. A més, les obres mostren gran part de les cobertures ferroviàries sobre les quals es construirà el parc urbà més gran de Barcelona, el Parc del Camí Comtal. L'estació connectarà la línia d'alta velocitat a l'estació de Sants i la de La Sagrera, el que donarà als viatgers més opcions per arribar al servei.
Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) té com a objectiu transformar urbanísticament i connectar el barris de La Sagrera, Sant Andreu i Sant Martí, històricament separats pel ferrocarril, amb nous desenvolupaments urbans, segons ha explicat a la visita el seu director general, Joan Baltà. BSAV és una societat pública mercantil formada pel govern espanyol, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona. L'empresa assegura que més de 180.000 persones podran arribar al Parc del Camí Comtal en menys de 10 minuts, la qual cosa permetrà que creixi una nova identitat urbana al voltant de l'estació.
Aquest projecte ferroviari interurbà es dividirà entre la superfície i el subsol a causa del desnivell de 10 a 12 metres entre barris. La superfície acollirà l'estació intermodal, que acollirà tots els mitjans de transport, i el parc de 40 hectàrees amb 8 km de carril bici, espais de lleure, jardins i passeig. A més, aquesta Diagonal verda unirà el Besòs amb Glòries i el mar en el futur. D'altra banda, el subsol acollirà un nou sistema integrat de transport públic amb dues estacions de rodalies, una de la Unió Internacional de Ferrocarrils (UIC) amb espais de logística, dues estacions de metro i una estació d'autobusos interurbans connectada amb les rondes. També incorporarà el sistema de calefacció i refrigeració de districte, una nova xarxa elèctrica mallada i el nou dipòsit de laminació d'aigües pluvials.
Les instal·lacions ferroviàries soterrades generaran un nou espai central on s'integraran els districtes i el parc. L'estació consistirà en un sistema especialitzat per nivells que rebrà a 50 milions de viatgers. La coberta integrada al parc, permetrà als vianants passar per sobre de l'estació i assegurarà la continuïtat del nivell del parc en longitudinal, i entre barris en transversal. A més, disposarà de 180.000 m² d'oficines i hotels.
A gran escala, el projecte entra en el marc del pla de connectar les principals ciutats del sud-est d'Europa amb la xarxa europea a menys de 4 hores de Barcelona. Les capitals de província de Catalunya estan a menys de 60 minuts. L'operació urbanística La Sagrera - Sant Andreu es divideix en sectors, ja que la majoria del sòl és públic i s'ha transferit a BSAV per transformar-ho, vendre-ho i pagar les cobertures i la urbanització fora de sectors. El desenvolupament del projecte ha estat possible gràcies a la inversió conjunta de 2.240 MEUR de l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Foment, a través d'Adif i Renfe.