La revisió del decret de renovables (i III)

Ara sí, el DL24 ha quedat definitivament tancat amb la incorporació d’algun canvi aprofitant la Llei d’acompanyament de pressupostos per l’any 2022. El passat dijous 23 de desembre es votaven una sèrie d’esmenes. La majoria pactades en sessió anterior en la comissió d’economia del Parlament. Pocs canvis però algun de rellevant:

Aquella limitació de no poder posar molins si es troben a menys d’ 1 km d’un nucli urbà -que hi ha qui diu que no queda clar que s’entén com a tal- passa a ser de 0,5km. Un terme mig: abans no hi havia limitació, ara no és d’1km sinó que es queda a 500metres. Considero que fora millor regular la distància mínima sobre paràmetres tècnics: nivell sonor, vibracions, fins i tot, potser en base a aspectes com nivell visual, impacte lumínic, etc. Qualsevol cosa millor que no pas un factor tan clar però poc realista considerant la nostra orografia, com una longitud lineal punt a punt.... i pregunto: mesurat sobre el pla o tenint en compte el pendent de la muntanya? També s’ha substituït un "evitar" l'afectació als connectors ecològics, per "minimitzar" l'afectació als connectors ecològics, fet que deixa la porta oberta a poder implantar parcs eòlics en aquestes zones, que excloses les zones Natura2000, és la que els quedava per poder implantar-se. Això de minimitzar queda una mica a criteri del cos tècnic que valori... Veurem què significa a la pràctica, però sembla que hi ha una porta oberta que abans no hi era.

Amb aquest DL24, amb objectiu d’aprofitar les sinergia entre la infraestructura elèctrica i l’opció d’una autosuficiència al sector primari, es permet com a excepció a la prohibició general d’implantar fotovoltaica en sòls de categoria agronòmica classe I o II, instal·lar renovable quan es tracti de plantes renovables sempre que siguin a tocar del punt d’evacuació i només si són destinades a l’autoconsum. En aquesta darreríssima revisió, se substitueix el mot “confrontin” per un “siguin adjacents al” punt d’evacuació, per fer-ho més precís. Confrontin era jurídicament poc definit, sembla que adjacents concreti millor, però no n’estic del tot segur. En tot cas, crec que s’entén prou bé, la voluntat del legislador.

Modificació també a l’article 9 bis en el que s’afegeix que ara ja no són tots els projectes de parcs eòlics que el promotor ha d'acreditar que ha de presentar una oferta de participació local. Amb el darrer canvi, això no és preceptiu en parcs de menys de 10MW (3 molins). En versions anteriors del DL ja quedava exclosos també aquesta obligació de participació per les les fotovoltaiques de menys de 5MW.

També s’han afegit tot aprofitant la llei d’acompanyament, alguns punts que afecten a la feina que ha de fer la DG Energia en la tramitació com ara notificar a més Ens i administracions i incorporar més entitats a la taula de diàleg social de les renovables. Ho trobo bé.

Finalment, s’intenta aclarir la DT2 que segons com, es podia entendre que col·lidia amb la DT1. Jo continuo trobant-t’ho una mica confús, però no soc jurista, així que suposo que ara queda més clar com li afecta a cada promotor aquest nou DL24 respecte a la tramitació que estava seguint.

En qualsevol cas i el que considero més rellevant, aquest DL és un impuls importantíssim a la petita generació (fins a 5MW) i a l’autoconsum. El Govern i el nostre Parlament ho estan fent molt bé en aquest rang de potències. Però no oblidem que Catalunya tenim competències per a autoritzar fins als 50MW (que ens pot semblar molt però són instal·lacions petites o mitjanes si considerem que una sola central tèrmica o nuclear col·loca en xarxa d’entre 400 a 1.000 MW de potència de generació). Crec humilment que aquest DL24 no és el que necessita la nostra transició energètica. A més, tal com ha quedat avui redactat en la versió final, el DL24/2021 que modifica el DL16 d’impuls a les renovables, no permetrà d’entrada, posar molins a Collserola. Per mi, un error. Per mi, totes les zones de protecció natural no mereixen el mateix nivell de protecció. Probablement m’equivoco i dic un disbarat, però vinc a dir que determinats Natura2000, crec que sí podrien admetre generació renovable i que la legislació doni l’opció de posar dos molins a Collserola, és essencial. I ho és per a que Barcelona contribueixi amb renovable, però sobre tot per a que altres comarques que interpel·len Barcelona, vegin que també Barcelona té molins de grans dimensions.

Sigui com sigui, aquest DL24 es diu que serà el que farà avançar la transició energètica i que el territori n’accepti els seus impactes. Dit així a mi em sona com si no hi hagués absolutament cap avantatge en que el municipi tingui renovable al seu territori, però en fi, és el que es diu sobre les renovables quan no es volen renovables al pati de casa. Esdevé imprescindible una regulació favorable a la renovable davant d’un escenari de canvi climàtic, que avui sembla imparable i d’un futur de preus d’energia entre alts i molts alts. Segur que aquesta regulació farà avançar la renovable a casa nostra. No queda una altra opció. Ha d’anar bé i sinó, que es canviï de nou, perquè ara no podem esperar anys a veure si algú s’anima a implantar renovable ambla normativa vigent. Ara amb l’emergència climàtica declarada, cal ser àgil i adaptar la legislació contínuament per assolir les objectius de la Llei 16/2017 del Canvi Climàtic. El DL16 del 2019 tot just aquest novembre va permetre treure a consulta publica els primers 700MW des de fa una dècada. Els primers 700MW que van passar el favorable de la injuriada ponència renovable que havia constituït el DL16/2019 han vist la llum 24 mesos després d’aprovar-se el decret llei. Ara, amb el DL24/2021, molt projectes han hagut de retornar a la casella de sortida.

Confiem que el DL24 permeti aconseguir allò que proclama el seu títol: accelerar el desplegament de les energies renovables distribuïdes i participades. De veres, i ho dic molt sincerament, espero que així sigui i que realment el DL24 aconsegueixi fer que les renovables siguin acceptades per tothom i que d’aquí 8 anys puguem tenir en operació els 10.000MW que ens mana la Llei del Canvi climàtic. El DL16/2019 ha mort, visca el nou DL24/2021. Sort i encerts!

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.