La robòtica industrial s'expandeix a l'Estat espanyol a l'espera d'un desenvolupament normatiu que garanteixi la qualitat i seguretat en els processos

L'ús de robots en la indústria europea i espanyola segueix creixent. Segons l'últim informe de l'International Federation of Robotics1, el subministrament de robots industrials ha augmentat un 7% a Europa, passant de 67.000-71.000 unitats en l'últim any, i el 2020 s'instal·laran més de 1,7 milions de nous robots industrials a tot el món. Espanya és un dels principals mercats per a aquesta tecnologia: és el desè a nivell mundial i el quart a nivell europeu, només per darrere d'Alemanya, Itàlia i França. No obstant això, com succeeix en altres camps, legislació i TIC no caminen al mateix ritme. TÜV SÜD assenyala que queda molt per fer des del punt de vista del marc normatiu per garantir la qualitat i seguretat en els processos industrials en què estan implicades aquestes tecnologies.
 
En el sector automotriu, que encapçala l'ús de la robòtica industrial, els desenvolupaments més utilitzats són els robots col·laboratius (COBOT's) i els vehicles de guiat automàtic (AGV's), ja que permeten a les companyies optimitzar els processos, aconseguir elevats nivells de productivitat i augmentar la seva competitivitat.
 

COBOT's per optimitzar el treball en la cadena de producció

Viuen el seu moment de major expansió des de la seva creació per General Motors el 1994, ja que treballen colze a colze amb els operaris en la cadena de producció donant lloc a noves maneres de treballar. Els seus sistemes de seguretat, que permeten la detecció de col·lisions i limiten la potència i/o la força del robot, fan innecessàries les tanques de protecció perimetral, facilitant el seu ús en àrees en què no s'havia aplicat abans per restriccions d'espai i seguretat. Un exemple d'això és la interacció del robot amb l'operari actuant com a útil intel·ligent en operacions de cargolat en aquelles zones on l'operari, per qüestions ergonòmiques i de repetitivitat, li és complicat o impossible arribar. Això al seu torn permet una disminució en els temps de cicle augmentant, per tant, la productivitat.

La seva integració en la indústria de l'automoció permet, principalment, automatitzar tasques no ergonòmiques o repetitives, millorar els temps de muntatge, flexibilitzar l'automatització per a entorns canviants i automatitzar el treball en àrees restringides degut, principalment, a la manca d'espai en fàbrica.

AGV's per agilitzar la distribució

L'ús d'AGV's també està en augment, ja que no necessiten conductor, permeten una millor utilització de l'espai a la fàbrica, estalvien l'espai en emmagatzematges intermedis ja que les peces es transporten directament des del seu punt de producció fins al seu punt de consum i a més optimitzen les rutes de logística interna. Disposen d'un sistema tipus escàner que els permet detectar obstacles i així disminuir la velocitat o aturar quan cal, optimitzant la distribució de materials entre àrees productives o magatzems.

Per a la consultora de la Unitat de Negoci Process Safety de TÜV SÜD, Ana Díaz Ramos, "encara que aquestes tecnologies han estat incorporades als processos productius del sector automotriu, queda molt per fer des del punt de vista del marc normatiu". Només una norma, la ISO-TS 15066, regula els COBOT's, complementant dues normes tipus C sobre robots industrials ja existents (UNE 10.218-1 i 10.218-2). "No es preveu que fins al 2020 surtin a la llum altres normes UNE específiques", afegeix. En el cas dels AGV's, únicament existeix la UNE15025 1525 sobre carretons, de manera que "queda molt per recórre en aquest marc normatiu". En la seva opinió, "la revolució industrial 4.0 suposa un gran repte per als consultors en seguretat de màquines, ja que queda un llarg camí fins a una perfecta sinergia entre màquines automatitzades i persones en matèria de seguretat".

Mentrestant, la indústria 4.0 continua avançant, estrenyent llaços entre la fàbrica real i la virtual, fins a evolucionar a una indústria 5.0 en què els COBOT's treballaran sincronitzats amb els humans i no hi hagi cap entorn ni procés on l'automatització sigui impensable.

Referències

1 World Robotics 2019 Preview. IFR. 
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.