L’autoconsum en el mercat elèctric, què hem de saber?

La indústria sap (pateix) com va canviant el mercat elèctric al llarg dels anys. Als inicis de la liberalització, els anys 1998-99, les poquíssimes comercialitzadores oferien preus fixos per períodes als grans consumidors. En ple segle XXI, hi ha moltes més comercialitzadores (més de 200 llicències concedides pel Ministeri) i han aparegut formes de contractació que primen el binomi RISC-BENEFICI per optar a preus més competitius que els tradicionals preus fixos.

D’altra banda, estem en plena transició energètica. Ho podem copsar diàriament a través de mitjans de comunicació, jornades, normatives i, sovint, en superficials articles sobre aquesta matèria. Tot això, posa els gestors energètics per davant de les indústries davant un nou repte. Cal que es formin i coneguin com aprofitar les eines que apareixen per fer front als costos energètics i, així, prendre decisions adequades per garantir la competitivitat de l’empresa a llarg termini. L’important, però, és que aquestes decisions s’han de prendre AVUI.

En certa manera, el futur ja va arribar fa temps. Vivim un canvi de paradigma. Les indústries passen de ser actors passius d’un mercat elèctric (bastant deficient) a participar-hi de manera més activa. Per tant, el cost de subministrament elèctric ja no és només una qüestió del mercat i de fer una negociació anual, sinó que exigeix més dels gestors de les empreses per poder millorar-ne el cost. Ja no es pot dir... és el mercat. Ara ens poden dir que no fem prou.

De la mateixa manera que tota les empreses tenen un financer, ara les indústries necessiten un gestor energètic i esprémer les possibilitats del mercat per construir la seva pròpia cartera de costos de subministrament. Com fer-ho? Doncs en funció de la corba de càrrega i de com impacti la variació del cost elèctric en el preu del producte. Cal establir quin volum de consum interessa a preu fix a curt termini, indexat o fix a llarg termini.

Aquest canvi en la compra d’electricitat (i també de gas) ens va portar a dissenyar el curs de Mercats energètics. I ara, donat l’auge que està tenint l’autoconsum industrial (en especial amb tecnologia fotovoltaica) hem dissenyat un curs específic de Mercat elèctric i autoconsum.

En aquest curs s’assenten les bases per entendre el funcionament del mercat elèctric i donar pistes de com es pot construir aquest mix de preus per a diferents volums i diferents terminis, per després aprofundir en el mercat d’autoconsum fotovoltaic.

Respecte a les noves formes de contractació, sense la profunditat i detall que s’explica en la formació en mercats energètics, expliquem el funcionament del mercat spot (pool, OMIE), el de futurs (OMIP, OTC i altres), cobertures financeres i contractes PPA, que estan tant de moda.

En la part d’autoconsum, íntimament lligat al mercat elèctric amb el qual competeix, destaquem els aspectes claus de la normativa vigent, expliquem les tramitacions associades, esmentem les tecnologies de mercat reals, donem unes regles simples d’aproximació de càlcul de la capacitat de generació d’una coberta o un terreny i, especialment, què hem de tenir present quan es reben ofertes d’enginyeries claus en mans de fotovoltaica.

En el curs, presentem casos pràctics reals de càlcul d’estalvis en energia, costos i rendibilitats. No es tracta d’un curs tècnic, sinó de mercat, de costos i estalvis, i que ha de permetre als assistents disposar de criteris per poder decidir a les seves empreses.

El mercat elèctric espanyol ha demostrat amb freqüència les febleses i defectes de l’oferta que han sotmès la indústria a una volatilitat de preus exagerada. Ara podem fer-hi front, en part, coneixent, per una banda, el funcionament del mercat i, d’altra banda, la indústria pot ser productora de la seva pròpia energia, tal com va fer als seus inicis. Com diem, el futur ja és aquí i hi ha canvis importants en la manera de relacionar-nos amb els proveïdors energètics, aprofitem-ho. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.