L'enginyeria darrere del motorsport

Els enginyers tenen un paper fonamental al món del motorsport, ja sigui a la Fórmula 1, la NASCAR, el ral·li, o qualsevol altra disciplina de carreres. La seva importància s'estén a diversos aspectes clau com el disseny i desenvolupament de vehicles, la innovació tecnològica, l'optimització del rendiment, la seguretat o l'anàlisi de dades. Luis Rabanal, enginyer mecànic especialitzat en automoció, n'és molt conscient i divulga el món del motorsport a través del seu projecte de continguts audivisuals Luis Loves Cars. D'aquest projecte n'ha sortit també una jornada que ha concentrat diversos professionals del món del motorsport, enginyers i tècnics com ara Miquel Eslava, Joan Villadelprat i Andrés Castillo o pilots com Eric Granado que han permès descobrir l'estreta relació entre enginyeria i motorsport i tota la feina d'aquests professionals dins de les carreres de moto, ral·li i Fórmula 1.

El Dakar 2024 ha estat molt present a l'esdeveniment amb Andrés Castillo, enginyer, Lucas Cruz, copilot de Carlos Sainz, i Albert Llovera, esportista andorrà del Dakar. Castillo va ser enginyer tècnic en cap del cotxe de Mattias Ekstrom del Dakar 2024 i sempre va tenir present dedicar la seva vida a les carreres i va optar per estudiar enginyeria industrial, per després fer un màster especialitzat en esports de motor a Epsilon Euskadi, a càrrec de Joan Villadelprat. Joan Navarro i Daniel Gratacos també són reconeguts enginyers del ral·li Dakar. Navarro va ser enginyer en cap del cotxe de Carlos Sainz i Gratacos, exprofessor de l'ETSEIB, del cotxe de Peterhansel.

Respecte a la diferència entre la funció d'un enginyer de carrera en circuits i en una competició off-road és la mida, tot i que la part de dinàmica del vehicle és molt semblant. Andrés ha afirmat que es "posa el focus en coses diferents". "No oblides l'alçada a terra, però és molt diferent –la feina que es fa en circuits–, està per a una altra cosa.", diu Castillo, "al final, és un cotxe, però l'operació sí que és molt diferent".

Quan el cotxe se'n va, els enginyers han d'esperar, mirar parcials i veure si arriba algun missatge del copilot a l'enllaç. No tenen telemetria en temps real a la carrera, el més normal és que tinguin la mateixa informació que té qualsevol altra persona a casa. "Als tests sí que és més semblant als circuits, però en carrera és molt diferent" ha comentat Castillo. Quan apareix el cotxe de nou pel bivac, l'espai de treball situat entre els controls de temps de meta i eixida de l'etapa del Dakar, és quan descarreguen les dades i han de comprovar que tot ha funcionat i que tot està bé.

Els enginyers són responsables del disseny i desenvolupament dels vehicles de carreres, des de la concepció fins a la construcció final. Això implica l'optimització de l'aerodinàmica, el xassís, la suspensió, el motor i tots els sistemes mecànics i elèctrics per maximitzar el rendiment i la fiabilitat a la pista.

Tot i que des de la marca permet revelar detalls concrets, alguns dels retocs a la carrosseria que van ser avaluats estaven encaminats a la pèrdua de pes i un d'ells, el del capó, havia d'evitar que el parabrisa s'embrutés. Són més detalls que grans canvis. Bàsicament, ha estat un intent de reduir el pes el màxim possible. També hi ha el tema de l'aigua que entra al davant quan passen per un riu, on han intentat evitar que això vagi directament cap al vidre.

Joan Villadelprat és un tècnic reconegut que ha treballat al llarg de 30 anys a la Fórmula 1 com a part dels equips tècnics de les escuderies de Fórmula 1 McLaren i Tyrrell. Va ser cap de mecànics a Ferrari entre 1987 i 1989, formà part del personal de direcció de Benetton entre 1993 i 1999 i va ser director general de Prost Grand Prix el 2000 i 2001. "Els tècnics ens avancem, inventem materials, formes... i després això es transfereix a l'automoció" ha assegurat Villadelprat. A més, ha afegit que troba a "faltar la llibertat d'imaginació de la Fórmula 1 dels anys 80 i 90".

D'altra banda, Miguel Eslava, graduat en enginyeria industrial per l'ETSEIB on també va formar part de l'equip de Formula Student, representa la nova generació d'enginyers de la Formula 1. Actualment, és Product Confirmation Engineer a Mercedes AMG High Performance Powertrains, competint al Campionat del Món de Fórmula 1 de la FIA. Entre les funcions del jove enginyer hi ha la supervisió del motor en estat estacionari i transitori en marxa, la roda del motor, l'avaluació i anàlisi del rendiment del motor i el suport d'errors. A més, també treballa en el suport en pista des de fàbrica durant les curses. "Treballo amb programes avançats i amb la darrera tecnologia, no hi ha res més enllà, encara, i si n'hi ha, soc jo qui l'ha de desenvolupar" ha assegurat Eslava.

Tots estan d'acord, amb la seva experiència, en què un enginyer ha de conèixer a fons al vehicle i al pilot per poder transmetre qualsevol informació sobre el cotxe a la resta de l'equip, que podrà realitzar els ajustos necessaris. Després de qualsevol sessió, l'enginyer de carrera revisarà els comentaris del pilot juntament amb les dades més rellevants per saber on poden fer millores per a futures carreres.


Motorsport i enginyeria

El motorsport ha estat històricament un camp pioner en termes de tecnologia de vehicles i esdeveniments com aquest ajuden a generar repercussió i motivar a estudiants. Els enginyers estan constantment buscant noves maneres de millorar el rendiment i l'eficiència mitjançant el desenvolupament de tecnologies innovadores, com ara sistemes de propulsió híbrids, aerodinàmica avançada, gestió electrònica del motor i materials lleugers. Els enginyers de pista treballen directament amb els equips i pilots durant els esdeveniments per optimitzar el rendiment del vehicle a temps real. Això implica ajustaments en la configuració del cotxe, estratègies de pneumàtics, gestió del combustible i anàlisi de dades per maximitzar la velocitat i la fiabilitat durant la cursa.

La seguretat dels pilots i espectadors també és un aspecte a destacar. Es dediquen al disseny d'estructures de seguretat, com el cockpit, el sistema de retenció d'impactes i la gàbia antibolcada, així com el desenvolupament de tecnologies de seguretat activa i passiva per reduir el risc de lesions en cas d'accident. L'anàlisi de dades també és fonamental en el motorsport modern, ja que es recopilen i analitzen una gran quantitat de dades durant les pràctiques, classificacions i carreres per comprendre el rendiment del vehicle, identificar àrees de millora i prendre decisions estratègiques en temps real.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.