Les claus del transport col·lectiu: sostenibilitat i eficiència

“La mobilitat no és un dret, és un servei que entre tots hem de sostenir”, Humberto López-Vilalta, director general de TRAM. Pere Macias, consultor en mobilitat i planificació i coordinador del pla de Rodalies de Renfe a Catalunya hi està d’acord: “la mobilitat no és un dret”, sinó que “l’accessibilitat és un dret”. També afegeix que el transport públic no es pot veure com un producte perquè si no “no pot ser sostenible”. El CEO de Moventis, Josep Maria Martí, explica que només el 30% de les persones que utilitzen el transport públic  fan servir més de dos modes i, per tant, s’han de fer parades on la gent pugui arribar a peu amb facilitat i contribuir, així, a la sostenibilitat.

Són afirmacions que s’han fet en una de les taules rodones de la jornada “Mobilitat a la Barcelona metropolitana”, organizada per Enginyers Industrials de Catalunya i el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, on s’ha debatut el paper del transport col·lectiu, però donant molta veu a la sostenibilitat que es basa en els objectius europeus i metropolitans de l’àrea de Barcelona.

Els preus del transport públic s’han reduït a la meitat per la normativa imposada des del govern espanyol, Humberto López afegeix que el preu “ha de tenir un cost més alt per aquell que l’utilitza menys i un de més baix pel que l’utilitza més, ja que afavoreix més al seu manteniment que no pas el que no l’utilitza diàriament”. I és que segons el ponent, perquè la mobilitat sigui sostenible ha de ser eficaç i complir tres requisits; “la mobilitat ha de ser racional per part de l’usuari, s’ha de comptar amb uns mitjans sostenibles i que es generi una xarxa que es complementi entre ella per reduir el nombre de desplaçaments”. Pere Macias afegeix que és molt important “l’ús responsable del transport” i no vendre’l com un producte que s’ha de gastar sense mirament per uns beneficis econòmics.

I és que una altra de les inquietuds que surt a la llum en els 45 minuts de debat, és l’ús del transport privat i com disminuir-lo. Tots coincideixen en què la clau per aconseguir un ús més elevat del transport públic és l’eficiència d’aquest i un sistema de transport bo i de qualitat, però la solució bàsica segueix sent més pressupostos i inversions en el transport col·lectiu.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.