Les oportunitats tecnològiques al cicle Sit & TIC Talks

Unes 350 persones han participat als quatre debats del cicle Sit & TIC Talks organitzats pel departament de Polítiques Digitals i Administració Pública. L'èxit d'aquestes trobades, fetes a través de la plataforma Zoom, han fet plantejar al Departament la possibilitat de repetir l'experiència amb una segona edició de les xerrades on la tecnologia i i la indústria 4.0 com ara la intel·ligència artificial han estat protagonistes. Així ho ha conclòs la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, en la cloenda d'aquest primer cicle aquest dilluns. Barbany ha destacat que la bona predisposició de tots els ponents, amb una presència molt destacable de dones, a participar en aquest ''nou format'' d'actes els ha animat a continuar amb la iniciativa.

Durant els quatre darrers dilluns, doncs, quatre parelles de docents han posat sobre la taula temes tecnològics d'actualitat gràcies a la situació de confinament. Així, el darrer dilluns d'abril, es van abordar les 'Antigues tecnologies al servei de les noves necessitats', el primer dilluns de maig, es va tractar el teletreball i les possibilitats de dur-lo a terme, mentre que la setmana passada es va donar espai als 'usos i solucions reals de la intel·ligència artificial en temps de crisi'. El torn, aquest dilluns, ha estat de les possibilitats tecnològiques per a la docència a distància.

La UPC i la URV, a distància

La rectora de la Universitat Rovira i Virgili, Maria José Figueras, i la vicerectora de docència i estudiantat de la Universitat Politècnica de Catalunya, Núria Garrido, han coincidit en elogiar la ràpida reacció de totes les universitats públiques catalanes a l'hora de respondre a les necessitats de l'estudiantat, principalment, però també el professorat, en la situació de pandèmia amb l'objectiu de ''no perdre el curs''. La transformació de les classes presencials en virtuals es fa palès en l'ús de l'eina de Microsoft, Teams. Figueras ha detallat que abans del 13 de març tan sols un grup d'entre deu i vint professors feien servir la plataforma, que va créixer el primer cap de setmana de confinament i que a partir del confinament total, es van registrar una mitjana de 31.881 accessos setmanals. En nou setmanes, han arribat a 286.930 accessos. ''Hem patit una transformació digital molt forta'', conclou Figueras, ''ens n'hem de sentir orgullosos''.

Tant Figueras com Garrido però, han alertat que la transformació digital no és equitativa i que hi ha estudiants i també professors que en funció del lloc de residència, tenen problemes de connectivitat. A banda, també han reconegut que hi ha estudiants que no tenen l'espai idoni per seguir les classes, ja sigui perquè comparteixen espai o perquè comparteixen també dispositiu amb altres membres de la família. Per això es faran enquestes i consultes al col·lectiu que ajudi a millorar en un futur aquestes situacions.

Núria Garrido té clar que la crisi és també una ''oportunitat'' que han aprofitat per definir i aprendre a utilitzar les eines. Les universitats han organitzat fins i tot portes obertes virtuals que han tingut moltes més inscripcions que les de l'any passat en format presencial. Són conscients que en alguns àmbits, també tindran inconvenients. És el cas de la matrícula de màsters per part d'estudiants internacionals, que preveuen més baixa a causa de la situació actual. Tot i això, els centres estan transformant programes presencials en virtuals per poder garantir el seguiment sigui quina sigui  l'evolució de la pandèmia.