Manteniment... una despesa?

“Mireu! La maneta de la porta està mig trencada”. “Tranquil, ja la canviarem”. Un dilluns de tres setmanes més tard, els operaris han d’entrar al magatzem. La maneta, amb el permís d’en Llach, ha dit que prou… El material està guardat i no s’hi pot entrar. Nervis. Les eines són a dins. S’ha de trucar a un serraller urgentment. A fora hi ha una etiqueta d’aquelles que fan molta ràbia… Tres hores més tard apareix el senyor de l’enganxina i ja s’hi pot accedir. La maneta valia 30€, ara n’ha costat 300. A més, cal afegir a tot això, tres hores de deu operaris
aturats i molts clients emprenyats perquè s’inicia l’activitat en horaris que van més enllà dels programats. La productivitat ha quedat malmesa. Quant val això? I l'empresa resulta que es mantenidora de calderes a clients particulars.

Tenim present el manteniment, però el procrastinem en favor de l’acció correctiva, no la preventiva… Llavors, és que no hi creiem de debò? La nostra cultura mediterrània és més de deixar-ho tot per a última hora. En aquest cas, ha mancat un pla d’acció de manteniment real amb una planificació efectiva del què cal fer. Ho sabem, però no ho acabem de plantejar bé perquè ens ve al cap una primera idea: “És que això de mantenir, segons com, costa diners”. “És una despesa i no estem per posar calés.” “Hem d’anar per feina, ja ho arranjarem”. Heplantejat una vivència que podria ser ben bé un cas real.

La humanitat ha viscut sempre embolcallada d’acció correctiva. Fins a mitjan del segle XX això no va canviar i, gràcies a models matemàtics, s’han pogut expressar sistemàtiques que permeten entendre i optimitzar la funció del manteniment, fins i tot, com a un fet estratègic.

En aquest sentit, l’Associació Espanyola de Manteniment defineix aquest concepte com el conjunt d'activitats tècniques d'aplicació directa, estructurals i de control econòmic, que satisfan diverses condicions. Entre elles aconseguir que el cicle vital, la vida útil de les
instal·lacions, màquines i edificis sigui el més prolongat possible, el que permet que el valor de les inversions estigui actiu durant el temps d'amortització i fins i tot després.

Aquesta definició incorpora la miscel·lània de tres grans coneixements: enginyeria, economia i legalitat. Efectivament, el manteniment preventiu aplega el manteniment normatiu, sistemàtic i predictiu. On la fiabilitat, la mantenibilitat i la disponibilitat a través de la capacitat tècnica hi juguen un paper clau. Les accions predictives mitjançant dispositius tecnològics són el veritable present. Acrònims com el RCM, el TPM i el GMAO amaguen tècniques d’organització i de gestió que estalvien diners a les companyies.

D’altra banda, la capacitat d’entendre conceptes, com ara: el KPI anomenat Índex Clau de l’Actiu, l’amortització, el cicle de vida dels materials, els costos CAPEX, els costos OPEX i l’Asset Management són el fonament essencial per assolir l’expertesa en aquesta matèria. Ja es veu que darrere d’aquella maneta trencada en el moment més inoportú, s’amaga una disciplina que va més enllà de la famosa tècnica tan nostrada com és la regla del POYAKE, de la que sí que caldrà esmerçar esforços per erradicar-la del nostre entorn.

Aleshores, és clar que mantenir no és malgastar diners, és invertir en el present per tal d’assolir el millor futur per a les empreses i així fer-ne créixer el seu benefici. Casos d’èxit avalen aquest fet. No espereu ni un segon més i inicieu aquest camí de millora en la vostra gestió empresarial. Us hi apunteu?

Comments

Baldomero Oliv…, dt., 29/12/2020 - 15:49
Totalment d'acord amb el que diu el company Nogués. Al llarg de la meva vida laboral dedicada majoritariament al manteniment he pogut constatar que en un elevat tant per cent de les empreses el manteniment és considerat com una despesa que s'ha d'evitar, un mal que afligeix a l'empresa i que si es pogués s'hauria d'erradicar.
Altres empreses sí que ho consideren positivament però m'atreviria a dir que són minoritàries, sobretot en petites i mitjanes.
Avui hi ha programes informàtics de tota mena que ajuden el treball del manteniment i l'estructuren de forma racional, és cert; però la base de l'èxit radica en la cultura d'empresa, és a dir de com pensa qui mana.
I no entrem ja en la manca de seguretat que pot generar una deficiència de manteniment. En tenim exemples ben clars i malauradament ben lamentables. No esperem que tot ens caigui a sobre!
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

 

operacionslogo

 

logo