Millores de serveis a través de Lean

El procés d'extraccions de sang de l'Hospital Sant Joan de Déu no era òptim, els pacients s'havien d'esperar i tot apuntava que la capacitat teòrica del servei era inferior als pacients que s'hi presentaven. Detectat aquest problema, els responsables de processos, liderats per l'enginyeria química i Lean Manager de l'hospital, Susana Ortiz, van analitzar tot el procés a través de l'observació, les entrevistes als pacients i altres opinions i van arribar a la conclusió que el procés presentava un ''coll d'ampolla'' al taulell, on no es podien absorbir tots els pacients que arribaven perquè es donaven moltes incidències en les peticions.  Per això, i aplicant la metodologia pròpia EMC2 basada en la metodologia Lean, es van fixar com a objectiu reduir el temps d'espera dels pacients i guanyar en agilitat.

La resposta, després d'un any de feina, ha comportat modificar les agendes de les extraccions per posar tres cabines estables tot el matí i obrir una franja de tarda. Amb aquestes actuacions, l'hospital ha aconseguit reduir un 33% el temps d'espera i com a molt, un pacient s'espera deu minuts. També s'ha aconseguit reduir en un 25% els pacients que arriben tard. Així ho ha explicat Ortiz en una jornada organitzada dins d'un cicle a Enginyers Industrials de Catalunya sobre la implantació d'aquests mètodes en els serveis sanitaris, on també hi ha participat Ester Orive, consultora Lean a Deinor . Ortiz assenyala que la intervenció els ha comportat resultats ''molt millors'' dels que s'havien marcat inicialment.

Com aquest canvi, a l'Hospital Sant Joan de Déu se n'han anat fent diversos, sempre amb l'objectiu de facilitar la feina dels equips, amb qui també es treballa molt profundament la comunicació, amb petites reunions diàries (Huddles)  per preparar la jornada i fer balanç de l'anterior i sempre amb el repte de solucionar els problemes de forma ràpida i àgil.

Cada vegada són més les empreses que compten amb departaments especialitzats en l'anàlisi de processos o que confien en consultors externs poder fer canvis semblants al del pla estratègic de Sant Joan de Déu  i l'interès per aquestes metodologies és més gran. El coordinador dels grups de treball de Gestió de la Qualitat i Business Continuity d'Enginyers Industrials de Catalunya, Miguel Ángel Estruga, reconeix que a l'actual context ''globalitzat, hiperconnectat i competitiu'' s'hi afegeix el nou entorn VUCA,  que comporta -si volem tenir continuïtat-- la recomanació per a les empreses  d'utilitzar la cultura i filosofies  Agile, juntament amb Lean.

Això comporta que les organitzacions han de funcionar de manera ''fluïda i àgil'' en l'execució dels diferents projectes i professos de treball, garantint, això sí, el màxim nivell de qualitat, de competitivitat en els serveis o productes i per tant, ''l'excel·lència'' en la satisfacció de les expectatives del client o l'usuari. Estruga distingeix la metodologia Lean enfocada a processos estables per aconseguir fer-los ''esvelts'' i eliminar ''qualsevol input que no aporti valor al procés'' i la metodologia Agile, més enfocada a projectes ''singulars'' a realitzar en un temps màxim establert. Les dues són filosofies, explica Estruga, que aporten ''eines facilitadores'' en els àmbits de la gestió empresarial.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.