Moralets: una oportunitat per reduir l'illa ibèrica d'energia elèctrica
El conjunt de centrals de Moralets – Baserca, situat a la capçalera del Noguera Ribagorçana construït per ENHER (Empresa Nacional Hidroelèctrica del Ribagorzana SA) està operatiu des de l'any 1985. El conjunt consta de dues centrals. Una petita (6 MW), que aprofita el salt i el cabal fluent del Noguera Ribagorçana al peu de la presa de Baserca, i amb una capacitat d'emmagatzemar fins a 20,05 Hm³ útils, i una segona, la de Moralets, que aprofita el desnivell de 876 m d'entre l'antic llac de Llauset, recrescut uns 89 m i amb capacitat per emmagatzemar 13,7 Hm³. És de tipus reversible entre els embassaments de Baserca i Llausset.
La central actual de Moralets consta de tres grups de 82MVA i produeix de mitjana anual 25 GWh per les aportacions pròpies del salt. De mitjana emmagatzema 279 GWh cada any que suposen una despesa energètica d'uns 357 GWh/any, recupera un 78% de l'energia emmagatzemada.
El que és més rellevant ara i l'ha posat d'actualitat és el fet que quan es van construir les infraestructures ja es va preveure una futura ampliació amb actuacions menors d'adaptació de la presa de Llauset, i de readaptació de la galeria de pressió, de la central subterrània. L'ampliació comportaria la instal·lació de nous transformadors i dos nous grups reversibles més que incrementarien la potència de les turbines en 400 MW.
El projecte disposa des de 2008 d'informe favorable mediambiental, d'acord amb el que figura en el quadre:

Per tal que sigui realitat aquesta ampliació, cal ara que la regulació s'adeqüi atorgant un reconeixement retributiu al paper de l'emmagatzematge d'energia elèctrica, aspecte fonamental per dotar a la xarxa de resiliència i evitar malbarataments energètics.
Moralets i el sistema elèctric europeu
El projecte, en un entorn on els excedents d'energia renovable al sistema ibèric es poden incrementar, s'hauria de contemplar en el context d'una nova interconnexió amb el sistema elèctric centreeuropeu.
Un aspecte interessant del projecte és que comporta que l'actual línia de 220 kV de REE que arriba a Moralets s'haurà de convertir a 400 kV, tal com ja es va preveure en la construcció de la línia.

És a dir, amb l'ampliació de Moralets s'obriria la possibilitat de redissenyar una nova interconnexió de les dues malles de transport de REE i la de Rte (França). Moralets està situat a menys de 70 km de la xarxa de transport francesa del sud de Tolosa. El projecte hauria de comportar adequar ambdues malles per tal de compartir els beneficis d'una interconnexió (entre altra resiliència de les xarxes i millors preus d'energia) i de capacitat d'emmagatzemament.
Les característiques de l'entorn, el parc natural, precisaria la construcció de conversors alterna contínua en els dos extrems, per tal de fer l'enllaç soterrat. L'experiència de la connexió de Santa Llogaia (REE)(Alt Empordà) amb Baixas (Rte), ha demostrat el bon funcionament i l'alta fiabilitat de la interconnexió en corrent continu a 380 kV.
El traçat soterrat possible entre Moralets i als entorns de Cazaril, de la xarxa de 400 kV de transport de França, és d'una distància equivalent a la de Baixas - Santa Llogaia d'Alguema. El traçat estimat seria paral·lel al de l'antic túnel de Vielha.
L'ampliació de la central de Moralets pot donar un suport en el futur no únicament a la xarxa ibèrica sinó també a la del sud de França, amb pocs centres de generació elèctrica en aquella zona, aportant fermesa al sistema elèctric europeu. L'ampliació de Moralets és, per tant, un projecte d'alt interès europeu per avançar en la integració de xarxes europees amb una major resiliència i autonomia energètica europea.